WhAT Association са архитектурна група.
За по-кратко се наричат WhATA.
А за още по-кратко — ?А.
Пишат за архитектура и раздават
архитектурни награди WhATA Awards
САМСИ, искаме си статива
от WhATA, 23.06.2011 | 21 коментара
Музеят за съвременно изкуство в София (a.k.a. САМСИ) има невероятен късмет.
Когато преди две години нелепият проект се появи бодро из традиционните медии, имаше избори, при това двойни. Вярно, блоговете се възмутиха, направи се група във Facebook, пускаха се отворени писма, организираха се дискусии, куратори и художници обясняваха разни работи, но избори са това. Всичко мина и замина, а ние решихме, че не може да се построи подобно нещо след толкова много граждански шум.
Къде ти.
Сега дваж по-нелепото откриване на музея мина в сянката на графити акцията на Паметника на съветската армия. Както коментира един приятел, “единствената полза от боядисването на Паметника е, че политиците и журналистите чуха думата съвременно изкуство. Ама дали я разбраха?”.
Ние пък ще изкоментираме архитектурата. Че не се е получил “музей на съвременното изкуство”, не се е получил, кво да се прави.
Проектът
Преди две години видяхме три картинки, от които стана ясно, че:
- сградата на Арсенала се възстановява скрупульозно, боядисва се в охра, подчертават се орнаментите в бяло. Дотук добре
- част от нея се опакова в стъкло с надписи, зад което май има стълба. Вероятно така архитектът е искал да придаде “съвременен вид” на старата сграда. Поне така се правеше през 90-те
- пред входа се слага гигантски статив, висок колкото Хилтън
Реализацията
Тези плочи сякаш казват: “Тук лежат незнайните воини, паднали в борбата за съвременно изкуство”
Когато посетихме музея видяхме, че
- сградата си е отремонтирана, дограмата е сменена, сигурно и покривът вече не тече
- около нея е организиран умилителен скулптурен парк. Надяваме се и гранитната плоча с името на музея да е част от него. И приликата й с надгробна плоча да е част от ироничния постмодерен замисъл на… хм… автора
- стъклената стълба е черешката на постмодерната композиция. По нея на откриването Бойко Борисов минал пръв и казал, че щом него е издържала, значи всичко е наред. Хората се страхуваха, но ние храбро се качихме само за да установим, че стълбата води до… малка вратичка, висока 1.70, откъдето човек може да се промуши в подпокривното пространство. То, уви, още не е отремонтирано
- стативът липсва
Ден по-късно стълбата е затворена за посетители
Изкуствоведи неуморно поправят журналисти, че понякога наричат неправилно този музей “Музей на модерното изкуство”. Обясняват им, че модерното изкуство е това, което се свързва с епохата на модернизма — първата половина на 20-ти век. А съвременно изкуство е изкуството, което се прави сега. В крайна сметка обаче експозицията тук си е точно “модерно”, а не съвременно изкуство — има Пикасо, Дали, Шагал (рисунките на Кристо не се броят, но той дали знае, че те са там? А скулптурите на Вежди… те… те нямат възраст и стил).
Когато преди две години, млади и наивни, горяхме от възмущение като пролетарски поети, написахме, че “не можем да си представим как под този статив ще мине Недко Солаков и ще прави изложба вътре. Виж, Вежди Рашидов сигурно с удоволствие ще влезе”. А Вежди още не беше министър. Сега наистина той с удоволствие влезе.
Колко прозорливи сме били, плашим се понякога…
Обаче, Вежди, не е честно. Искаме си и статива.
Още постове? Виж най-новите, влез в архива или избери категория...
Коментари
Павел (23 юни)
Яко в крак с времето е тоя музей!
градинко (23 юни)
Стилът на Вежди Говежди се нарича “правителствен мутризъм”.
Creator (23 юни)
Вече се обърках.Ясно е че музеят не е на съвременното изкуство :).Ама на модерното ли е ,или е на постмодерното.Може би сме сътворили нещо ново – в пост мдоерна сграда да сложим мдоерно изкуство.Да де ама вътре не са само модернисти макар че преобладават?
За стълбата пък сте много ограничени :
Първо не е затворена ,а това е инсталация/провокация – може даже самия Кристо да им е дал съвет по скайп www.christojeannecla…
Второ това ,че стига до врата в покрива е също изкуство.Първо контраста огромна ,но стъклена стълба / малка но плътна и затворена врата.Второ провокира емоции в тебе в стил “ За чии х..й трябваше да се катеря?”
цецо (23 юни)
без да е планувано, музеят за модерното/съвременното/извънземното искуство са появи на неПодходящото място, Паметника на руската армия. Де го чукаш де се пука:)уви, беше закрит скоропостижно хихи.
Делчев (23 юни)
бих посетил с интерес мавзолея на модерното изкуство, макар че си няма статив. Единствено се притеснявам, че вътре няма да ме пуснат на четири крака!
НЛ (24 юни)
А това подпокривно пространство за изложбени помещения ли ще се използва? И ако да, ко праим с достъпа за инвалиди? Голяма забава ще е и зиме и при дъжд. Стълбата сече много шармантно 2-3 прозореца.
Това произведение успя да измести от личната ми класация павилиона ни в Шанхай като най-некадърно, абсурдно и скъпо архитектурно начинание. Като павилиона поне няма такива претенции.
BoatHouse (24 юни)
Изглежда като “не ни стигнаха пари да го до-остъклим, ама щеше пак да е тъпо”. Поне не са го боядисали в охра и с битумния покрив от картинките. На езика на изкуството това е “креватната живопис” от онези железни зелени кревати – ама без креватите да са в “съвременна” композиция.
mok (24 юни)
А стига ве! Супер съм изненадан, че сградата е факт след всичките негодувания, писма и дискусии.. Мислех си, че тоя Кадинов се пъхнал от срам в миша дупка заедно със скапаното си проектче, но не би. Имаше една приказка “не те ли е срам бе? – ми срам ме е ама търпя”. Та явно е преценил човекът, че ще преглътне малко позор, за да вземе лев.
Както и да е – друго е интересното в случая (понеже разглеждате темата в контекста на паметника). Обръщате ли внимание колко голяма пропаст има между тия, дето са запознати как работи държавната машинария (но са гола вода откъм креативност) и тия, дето и идея си нямат как да направят нещо да сработи освен тайно през нощта (но пък имат добри, дори понякога скандално-добри идеи)… И едните, и другите си мислят, че правят съвременно изкуство, ама само си мислят. Ако само за минутка се замислеха, че могат да работят заедно, защото истината е някъде по средата.. друго щеше да е дереджето
boris_m (25 юни)
въобще не е по средата истината, ами си е плътно в едната посока…
martinangelov (25 юни)
:)
Ако не сте разбрали след като си имаме български Лувър, българско Шанз-Елизе, сега вече си имаме и българското Помпиду. Много е трогателна приликата със стълбата на парижкия център.
Това, че сградата е освежена е супер и би била чудесна галерия, но…
формализмът, абсурдните детайли и като цяло поведението на “държавници” и “творци” лъха сериозно на нафталин. Не бих им се сърдил, нека изживеят своя миг на слава, младото общество, още малко ще ги почака.
Точното наименование на сградата може би е:
Галерия на конюнктурните деятели в България.
бръмбар (25 юни)
www.facebook.com/ope…
kaloian (26 юни)
няма Tate, няма MoMa, сам си!
emilian (27 юни)
zdrasti, haide sega se zatichaite kam Arena ( mai Sofia beshe) za komentar i analiz. Ako Dvoreca na Sporta i kulturata vav Varna na vremeto e bil Bg sgradata napalno adekvatna s tova koeto se e sluchvalo po sveta , to vaprosnata Arena ne e li neshto kato pre-skap naves ili da kagem opita za zakrito pomeshtenie s nejsen I(ili bez) harakter i edni 20-30 godini nazad i njkade vstrani… I vaprosa pak ne e v parite: primer – Srabskia pavilion v expo Shanhai… Ochakvam s interes komentara vi . Probitaha ni muzei, sega ni probutvat i njkakva zala. Veche e strashno kakvo ni gotvjt za utre . :)
Yagama (28 юни)
Със сигурност сме сами. Не може да бъде! Смях до плач…
Мечтай и ... (30 юни)
Явно аз съм вълк – единак тук, но аз лично искрено се радвам, че направиха такъв музей, с грешки и недомислици и каквото още там, но се радвам, че го има, все пак за мен е светлинка на желание да се направи нещо в сферата на културата – от кога не е откриван музей в България, а действащите в какво забравено от всички състояние са…
Боряна ( 1 юли)
Явно в Министерството на културата нямат никакво отношение към съвременото изкуство. Вижда се, че не правят разлика между съвременно и модерно изкуство (те и двете присъстват тук), а и го показват периодично с “подкрепата” за участието ни във Венецианското биенале.
Но оставам с впечатление, че и никой от министерството, както и архитекта не е виждал музей за съвременно изкуство, а че не е влизал – за това съм сигурна!
Излиза, че в министерството не само не познават, не разбират, а и изобщо не им пука за изкуството ни.
Поредните грешно похарчени пари!
Не ми се мисли какво ще стане с “Българския Лувър”!
Iara Boubnova ( 4 юли)
За тези, които се радват, че поне нещо се построи… и т.н.
А защо се строи и то това нещо, вместо да се ремонтира и осъвремени съществуващото?
И пък оже едно наблюдение, което повтарям колкото мога пъти от години: защо при всичките промени в обществото за последните 20 години експозицията на българско изкуство в НХГ/НМЗБИ (Национал музей за българското изкуство май се казва сега) не се промени, ама никак. Нито нови имена, скрити от соца, нито промяна на “културните периоди”, никаква преоценка, никаква. Смятате ли, че каквото навремето реши априлското поколение е единствената вярна и възможна представа за българското изкуство? Само питам
Нико Стоилов ( 7 юли)
Какво му е лошото на българския Лувър?? Нека да има повече музеи!
ссссссс (11 юли)
САМСИ
…ама Бойко Кадинов не е….
Tryonyx ( 7 август)
Всичко в столична община им е такова, PR- акциики, и новата спортна зала, за какво ни е (просто щото има едни пари за крадене)… Ами в София, спортните зали са над 10- но докарани до окаян вид с безстопанственото отношение на общината, що с тези пари не оправиха тях и щяхме да имаме 10 зали а не една- паметник на ГЕРБ…. Всичко е PR… тези управляващи и като се наакат пак го представят за нещо готино. Модерно изкуство ли? Та ние живеем 200 години назад от останалия свят!
Бойко Кадинов (18 юни)
Срам, не срам ето ме и Мен! Първо на първо не съм алкохолик! Опс, това не беше за тая статия … бих го изтрил ама нали това се опитах да направя с файловете с проекта на музея и не успях .. та в резултат ей ви на излагация, просто не мога да трия, не знам как … само статива се изтри ама там ракията беше друга … май сливова :(
Аз от както много мъ й срам и избягвам да се разхождам из Софийските улици. Сега съм решил да правя музей на алкохола. Нека не издаваме тайни от кухнята, но общо взето става въпрос за голямо бетонено хале във формата на легнала под 15° бъчва, по пода има канали, които да отвеждат отпадните продукти от посещенията на любителите на туй изкуство! Аз вече се цаних с Боко да съм екскурзовод всяка неделя, но не дръжте много на тези неща поней в неделя съм туш, още изтрезнявам от петъка!
Обемно-пространствената кулминация на проекта ще бъде входната врата във форма на канелка – сам го измислих, мноу съм в час с модата ей!!!
Наздраве,
бат ви Бойко Канелката АКА Кадинов