Питахме Меглена Кунева за музея за съвременно изкуство

от WhATA, 28.05.2009 | 20 коментара

Съвсем случайно във Facebook попаднахме на съобщение за среща на Меглена Кунева с блогъри, на която те можели да я питат всичко.

Сетихме се, че Меглена Кунева е от “ентусиастите”, подкрепили проекта на Бойко Кадинов за музей за съвременно изкуство. Тя е и един от най-адекватните български политици. И отидохме да я питаме защо, след като тя толкова защитава потребителите и конкуренцията, е подкрепила такъв непрозрачен проект и как точно е станала цялата работа.

Къде попаднахме

Естествено, попаднахме на предизборно мероприятие на НДСВ, в което те декларираха колко са отворени и колко са за свободата в интернет. Блогъри питаха за сигурността в мрежата, торентите, следенето.

Ние се клатехме нервно на столовете и се чудехме на правилното място ли сме и няма ли да сме много офтопик, ако изведнъж отворим въпрос за архитектура. И дали да не си тръгнем... Смотана работа. Добре поне, че камерите на Re:TV си тръгнаха.

Е, зададохме си въпроса накрая.

“Нямах представа как са се развили процедурите”

Меглена Кунева каза, че няма информация защо цялата работа е била непрозрачна и как точно е станала. Просто подкрепила добра инициатива, защото преди години Яра Бубнова и Лъчезар Бояджиев се оплаквали, че няма такъв музей, предложили са гара Подуяне, Кунева е говорила с министъра на транспорта, но нищо не е станало. Как се е развила историята по-късно (цитати):

... По-късно Бойко Кадинов ми каза: “Ние вече сме на ръба да направим еди какво си, обаче не можем да получим финансиране”. Единственото, което аз можех да кажа: “ако има проект, кандидатствайте по някоя от оперативните програми на ЕС за малки проекти, това ще бъде чудесно...”

... Когато аз бях поканена на това събитие, нямах представа как са се развили процедурите. Защо точно там, дали е имало други възможности, нямам представа... Но съм абсолютно съгласна, че такъв проект трябва да има публично обсъждане... съжалявам, че е така... Бях въвлечена на предишни етапи в идеята...

Мда.

Саморегулация

След още няколко въпроса по други теми, еврокомисарката завърши срещата с разказ за едновремешната занаятчийска общност на гобленарите от Брюксел и как си решавали всички проблеми със саморегулация. Само майсторите шиели гоблени, за да не се развали реномето им, не работели преди изгрев и след залез, за да не сбъркат гоблена. Саморегулация му е майката.

Ако използваме тази нейна аналогия, излиза че в архитектурната гилдия няма саморегулация. Поне това показва прокарването на този проект и възторжените реакции в официалната архитектурна преса за него.

***

Междувременно:

  • Група художници също протестират и искат конкурс за музея. Сред тях са Недко Солаков (както бяхме предрекли в предишния ни пост), Лъчезар Бояджиев, Мария Василева
  • Свръхзабавното вестниче “Арх и арт борса” излезе с възторжена статия за проекта. Може да се приеме, че това е позицията на Камарата на архитектите
  • Павел Янчев пусна метафоричен пост в блога си и уж говорейки за берлинската стена, прави аналогия с недемократичните практики за проектиране без конкурс и обсъждане
  • Оказа се, че има и Facebook група против този проект. В описанието се казва: “Омръзна ни от предварително уговорени поръчки за знакови проекти. Които се изпълняват без обществено обсъждане и без конкурс.”

Допълнение (2 часа по-късно):
Пост с извадки от Устава на камарата на архитектите от Павел Янчев

Допълнение (29 май): Отворено писмо за музея на съвременното изкуство от Трансформатори

Коментари

  1. ева (28 май)

    ако това чудо се построи по този проект, се наемам да емигрирам (пацифист съм все пак) или да си купя динамит. мисля, че второто може да бъде определено като САМОРЕГУЛАЦИЯ. колегията ни се е чалгизирала до незнам къде.

  2. bambi (28 май)

    ева,твоята готовност да напуснеш българия няма да реши проблемите на колегията :-)(иначе и аз бих се “жертвала”).а динамита май противоречи на пацифистките ти убеждения...

    саморегулацията върви ръка за ръка със самосъзнанието.аз напоследък все по-често се питам останало ли ни е такова...

  3. Creator (28 май)

    Аз като начало смятъм да залея мейла на на офиса на Кадинов със линкове към вашата стаия и тази в фейсбук.

  4. Creator (28 май)

    Писмото е партено.Предлагам който му се занимава да прати едно писмо с мение на автора – да не излезе че по форумите само злобари дето плюят по хубавите неща.

  5. R (28 май)

    Много съм съгласна. Само че гилдията е дотолкова затънала в собствените си атмосферни слоеве, че не вижда проблема нито с порцеса, нито с резултата. Всички тези обяснения звучат общо взето като “Ми така се получи”, както винаги пълна липса на цялостна мисъл. Някой съвестен човек не иска ли да заеме пост във САБ/КАБ/като главен архитект? Проблемът ни е, че твърде много коментираме в интернет и твърде малко се намесваме в горепоменатите среди... Затова спирам :)

  6. terrarossa (28 май)

    Бих гласувала за този политик, който ми обещае прозрачност и конкурси за важните в България обекти!

    Мисля, че Захарана фабрика,
    whata.org/blog/kyde
    е много по-удачно място за Музей на съвременното изкуство като мащаб, а защо не и като местопложение. “Арсеналът” би могъл да бъде музей на София например.

  7. цветомир (28 май)

    Браво за акцията и връзката с Меглена Кунева. Аз също мисля, че тя може да отговоря на такива въпроси. Уви за нея в случая-“проекта” е било повече кампанийно участие. Прави сте и за саморегулацията, личния морал и пример. Не искам да звуча шаблонно за българското общество и огледалния му образ в различни професии. Факт е, че името на арх. Кадинов се свързва с различни проекти в областта на културата. Негов беше проекта за Български културен център в Рим, Италия. Незнам как се е развил проекта до сега. Негов е “паметника” с дарена част от Берлинската стена, намиращ се североизточно от НДК, до подхода от бул. Фритьоф Нансен. Той също беше набързо издигнат и открит за хората. Вероятно арх. Кадинов е активна личност. Познава много хора и то хора, от които зависи един проект да се предвижи напред и да се финансира. Това не може да се отрече. Съмнявам се в това, дали хората искат някой да действа така зад гърба на всички, било то и с идеална цел. С цел да прави музейна сграда. В днешно време хората са чувствителни на тема обществено/общество и информирани какво става. И е необходимо това да се зачита. В България обаче, нещата, схемите и по-лошо мислененто в някой области не се е променило от 30-40 години. Оценявам организираните архитектурни награди “Визар” от арх. Кадинов, и си мисля, че е най-правилно тази негова енергия да се концентрира в подобен род дейности. Сигурен съм, че ако той, заедно с шефа на Национална художествена галерия бяха организирали конкурс и обсъждане за този музей на съвременното изкуство, биха спечелили повече овации, медийна популярност и реклама отколкото получените сега обиди и др. наричания.

  8. Боян (28 май)

    @ цветомир:
    Споделям мнението ти. Струва ми се важно обаче да допълня, че преди всично става дума не за информираност само по себе си. Според мен скандалът се дължи повече на факта, до какво е довела добре прикритата инициатива. Проектът е с исключително ниско качество. Мисля, че вече се нагледахме знаковите обекти да се опропастяват от “наши” хора или, както може би в случая, просто такива, които не могат да свършат добре работата. Нека всеки да си знае мястото – един може да организира, друг може да проектира. Трети е добър в изпълнението. Има достатъчно блестящи архитекти в България, които биха се справили чудесно. Хайде вече архитектуте от старото поколение да спрат да ни натискат и да грабят, а да помагат с каквото могат. Това положение не може да трае вечно. Стига с този бизнес бе, хора! Дайде да си вършим работата – кой за каквото е учил!

  9. Sabe ot Sozopol (29 май)

    колеги,абе дайте да отидем направо при Кадинов.все пак ни е учил този човек и да му кажем ,че неможе така,а.ако се вдигне малко пушек и се направи НАЙ накрая един конкурс ,че аман ей!мисля че доста млади бг архитекти ще напрвят готини неща.е и емил попов сигурно ще има философии там.ама неможе кадинката колкото и да е плешивинка милият и да учил в Париж да набутва тук хех как да го кажа лайнянка с палитричка.хора срамно е наистина и май ще се вдигне шум!

  10. valkoto (29 май)

    Относно Меглена Кунева и нейните отговори – всеки има право да подкрепя идеи/проекти и др., които счита за добри. Меглена е използвала положението си, за да даде тласък и да подпомогне този проект да се случи и го е направила с добри намерения, но не очаквайте от нея да ви даде детайли по изпълнението.

    Това е като да отидеш при CEO-то на една голяма компания и да го питаш защо чистачката Петя си е тръгнала по-рано от работа днес и не е изчистила добре. Меглена е подкрепила този проект от позицията на CEO-то, чиято задача е да задвижи идеите, а изпълнението винаги остава в ръцете на някой друг.

    Саморегулацията и самоорганизацията е иделна в страна като нашата, в която на държавно ниво се защитават само политически лични интереси, но не и обществени.

    Затова за голямо съжаление, ако искате нещо в архитектурната сфера да се промени трябва сами да задвижите нещата и то с правилните средства (с тези, с които ще ви чуят повече хора).

    Какво щеше да стане, ако някой/някои от всички архитекти споделили мнението си тук беше отишъл при Миглена Кунева вместо горецитираните имена, за да поиска нейната подкрепа и я беше насочил да гледа в правиланата според вас посока?

    По-лесно е да действаме преди да се счупи стомната, а не след това.

  11. valkoto (29 май)

    Само, за да не ме разберете погрешно – мисля, че идеята да зададете въпрос на Мегленчето е чудесна, но просто смятам, че не можете да й се сърдите за отговора нито за проекта.

  12. Creator (29 май)

    За втори път го пиша : вземете всички дето сет писали тука му драснете по един мейл на Кадинов пък а дано се вразуми човека.

  13. валери (29 май)

    писма до кадинов нямат смисъл, човекът си е направил проекта в пълно съзнание...
    готвим едно писмо до медии и институции, ще го видите в най-скоро време, шум ще се вдигне – не бойте се : )

  14. a eto i pismoto (29 май)

    provocad.com/?p=867

  15. мартин (30 май)

    много се радвам да открия блога ви, много е интересен и ви благодаря. за проекта на кадинов – обзалагам се, че никога няма да се случи :)

  16. R (30 май)

    Боя се, че хората не разбраха, че подписването на писмото е в коментарите...

  17. х ( 1 юни)

    А тая смешка видяхте ли я?
    www.imot.bg/pcgi/mai…

  18. ева ( 2 юни)

    @мартин
    това го казвате като човек, койте знае нещо, което ние не знаем или като човек, който прави нещо по въпроса...
    иначе не мога да се направя контра обзалагане, понеже и аз мисля, че това чудо няма да се реализира. НО голямата щета, която е нанесена е, че това е поредна липса на нормален архитектурен конкурс и поредно пропускане на шанса в тази страна най-накрая да се зароди нормална градска среда...

    колко ми липсва повод да ползвам думата нормален

  19. Creator ( 1 юли)

    Ще има дискусия по повод музея в залата на САБ на 02.07.2009 от 18 и 30 часа.

  20. oneyedummy (14 юли)

    ми аз мислех да не се изказвам ама викам пък да се нахвърля на суджука – барем си отхапя малко
    та – проекта е зле да – ама някой замисля ли се всъщност какво ще се излага реално вътре – понеже след като “тъпите американци” за сетен път сложиха една истинска точка, европейците (с някой леки, но все пак значими изключения) останаха да се подпират на трикракия чатал и да бърчат нос понеже им мирише на аристократична котешка пикня (извинете ‘ма те такава е ситуацията); в резултат на което една камара (ударението е на втората сричка) мушката (тука е на втората или на третата в зависимост от географската принадлежност) решиха да миришат като рози и да вият като еманципирани лесбийки с хетеросексуални блянове – сиреч така по-образно казано изкуството им взе да се маже само по тоалетната хартия...та да се върнем на проектя – явно г-на кадинов като един съвременен архитект е решил и той да вземе пример от своите съвременни побратими – великите артисти – пример и да се подпре на трикракия чатал (пък тез които си го могат изкуството винаги ще намерят къде да си го покажат – пък и както се види запада пак излезе с по-реални и по-перверзни артистични щения) – пък ний че не ни харесва вкуса на чуждата луканка то ясно, ма лошото е че и нашия суджук си го развалихме да му се невиди

Коментирай

  1. То е за защита от спам и ако го виждаш, нещо не е наред с браузъра ти

Категории