Майстори на строителния бум в изложба

от Анета Василева, 5.10.2009 | 24 коментара

Покрай 130-годишнината на София се нароиха много изложби. И все архитектурно-исторически. След „Преоткрий София”, за която писахме преди известно време, с изненада установихме, че архивни кадри на столицата се мъдрят вече и на пешеходния мост при НДК в рамките на още по-амбициозната изложба „София. Идея минало — идея бъдеще”.

Миналото явно е заради чернобелите снимки на ул. Търговска, БНБ и т.н., които вече видяхме в палатката на „Преоткрий София” на площад Света Неделя. Нищо ново. А бъдещето вероятно е свързано с цветните постери на новопостроени сгради, които били „оставили своя отпечатък върху силуета на града”.

Ето тук вече ни стана интересно. Много самочувствие трябва, за да подбереш вече построени сгради от инвестиционния бум (който, няма да се лъжем, наистина промени силуета на София). И да вземеш да ги подредиш на едно от най-оживените места в града с цел да предначертаеш бъдещето му.

С две думи изложбата не ни хареса.

Изложбата е хаотична

Така и не стана ясно по каква логика са подредени таблата с чернобелите архивни и цветните снимки (или съответно 3д визуализации) на новите сгради. Просто са добре разбъркани, може би за колорит.

Изложбата не казва нищо ново

Отдавна вече разбрахме как е изглеждал Орлов мост преди сто години и колко е била красива къщата на Яблански едно време. Благодарим много за информацията. Изложбата „Преоткрий София” поне разказваше истории, а тук имаме само скучни снимки.

Нямаме нужда и от нови кадри на блока пред Интерпред, всеки път ни боде очите като минаваме по бул. Драган Цанков. Нито пък от поредния комплекс от затворен тип. Обикновено ги избягваме.


Сградата на бул. Драган Цанков може спокойно да кандидатства за приза Символ на жилищната архитектура от последните години


Този комплекс определено е променил силуета на града. Аз бих го пазила в тайна

Изложбата е отчайващо ретро

Архивните снимки са ок. Ретрото им върви.

Но амбицията на новосъздаденото архитектурно-инженерно сдружение (организатор на изложбата) Societas Urbanum била да „повишат качеството и авторитета на българската архитектура в интерес на обществото”, да я превърнат в „меродавен фактор на обществения живот”. Това звучи като от програмата на Априлския пленум.

Да не говорим, че на Societas Urbanum повече му прилича да е име на нов клон на рицарите тамплиери, слял се с неизвестно софийско подразделение на масонската ложа, а не на обединение на най-крупните архитектурни фирми от годините на строителен бум.


Въвеждащият текст към изложбата е като “обяснителна записка” на проект — не казва нищо и е пълен клишета. (Кликни снимката, за да прочетеш)

Изложбата възпитава зле

Представените нови сгради (с няколко изключения) са неласкателни за съвременната българска архитектура.

Всъщност така и не разбрахме защо им е точно на тези фирми да популяризират чрез свои сгради архитектурата пред обществото. Те архитектурата я популяризираха достатъчно през последните години — застроиха морета, планини и София между другото. Няма нужда сега и снимки да гледаме.

Изложбата е перфектно позиционирана

През Пешеходния мост минава цялата тълпа за мола на Хемус; влюбените тийнейджъри, гравитиращи около НДК и Макдоналдс; студентите, на път към спирката на 94, и още много други хора.

Обаче един приятел ми разказа, че видял хората да спират най-вече пред архивните снимки. Коментирали си какво е било преди (все пак различни потоци минават пред НДК и пред св. Неделя, сигурно другата изложба са я пропуснали), а пред новите сгради казвали: Ей, тия и Цариградско шосе застроиха значи!

***
Изложбата „Идея минало — идея бъдеще” е открита от ид кмет на София Минко Герджиков, от главния архитект на града Петър Диков и е спонсорирана от Столична община в рамките на Седмицата на архитектурата в София (наистина ли, списание 1?). В нея са представени проекти на фирмите Амфион, А.Д.А., Проарх, Елит студио, Танко Серафимов архитекти, LP Consult и други.

Коментари

  1. Стара София ( 5 октомври)

    Малък коментар по черно-бялата част и от нас.

    клик

    поздрави :)

  2. yes ( 5 октомври)

    има още снимки и устава на социетас урбанас...www.technostroi.com/...

  3. n ( 5 октомври)

    На много места по света се продава малко или повече долнопробен боклук, опакован в лъскава реклама и патос от големи фирми (с големи пари и големи политически гърбове). Но да продаваш подобен шит лошо сниман, лошо визуализиран, лошо обяснен в лошо подредена изложба си е направо висш пилотаж. Чудя се тези хора дали осъзнават колко са зле и напомпаното самочувствие им е само за пред публика, или наистина смятат че тия сгради стават за нещо. Ако е второто, то показвали ли са си някога носа навън от нашата родна ориенталска кочинка и сравнението не им ли говори все пак нещо. Ако не бяха такива като вас, щях да си мисля че при постъпване във ВИАС провеждат и задължителна лоботомия.

  4. йо-йо ( 5 октомври)

    е има и не лоши проеки, но за жалост са мн. по-малко от лошите. аз мисля, че всички много добре си дават сметка за това кой – какво може и какво е направил. и то не е много. строили са много гадна архитектура. могат само да съжаляват, че са изпуснали уникална възможност в кариерата си, наречена “строителен бум”, в която освен пари, друго кой знае какво не са направили. и това е много жалко. тези проекти – повечето от тях да ги скрият някъде и да не ги показват никому. поколения наред, както ще ги псуват как са обезобразили българия. това, че слушаш някоя лейка-мутра как да проектираш хотел, понеже тя така иска, може добре да ти напълни джоба, но ти оставаш за всички абсолютен непрофесионалист и така ще бъдеш запомнен, проектите ще бъдат пример само за това как не трябва да се строи. това показва и изложбата, а другото трябва да си глух, сляп и тъп, за да се вържеш.

  5. Апостол Апостолов ( 6 октомври)

    Това не е изложба, това не е и експозиция, а цяла ЕКСПЛОЗИЦИЯ!

  6. валери гюров ( 6 октомври)

    експлозиция е много добре казано: )
    ех, какво ли още ще доживеем да видим?
    Паметници на всички “герои” на мутробарока може би?
    Най-добре на самия мост да ги сложат, има хубава видимост понеже...

  7. градинко ( 6 октомври)

    Основно правило при лъгането е почнеш ли, да не спираш. Така и родните архитекти — веднъж са излъгали обществото и клиента, че проектите им са хубави, и няма как да дадат на заден. Ще правят изложби с мутробарок, ще си раздават награди, ще пишат манифести, но никога няма да признаят какви лайна са забъркали само и само да се подмажат на простия клиент и да не изпуснат кокала.

    В моя бранш — рекламата — е същото. Клиентът иска лайна > правиш лайна > тръбиш колко са яки и концептуални, и стратегически, щото признаеш ли си, клиентът ще каже “ама как така сте ми продали лайна, аре чао”.

  8. Вярно е! ( 6 октомври)

    Браво, Градинко, адски добра формулировка. В една книжка на един албански писател пишеше, че за да унищожиш една култура не стига просто да унищожиш всички нейни носители. Трябва да я замениш с псевдокултура, която е да толкова много като количество и размах, че напълно да задуши другата. Авторът беше дал пример с Китай след Революцията. Очевидно такова нещо се е случило в България. Псевдоархитектурата тук е избълвала и бълва такова гигантско количество лайна, че се е превърнала в диктуваща и заклеймява всичко, надигнало глава над лайната като “изчанчено” и “екстравагантно”.

  9. Creator ( 6 октомври)

    Минава един редови гражданин по моста на НДК – разглежда и кво установява – архитектурата ни от “висока класа” е посредствен бълвоч.Извод на редовия гражданин – като си строя къша няма смисъл да давам пари за “архитектура” ,а по добре да си поръчам “технически проект за строително разрешение”.

  10. gergana ( 7 октомври)

    пфуууу, не стига това – ами са си търсили и спонсори! да им платят за разпечатването на плакатчетата ли, какво ли... +??!?@#??
    ама неееее – виждате ли, Другите Авторитети на Обществото Много ни Харесват (ако се съмнявате нещо, нали)

  11. Комитата ( 7 октомври)

    http://komitata.blogspot.com/2009/10/blog-post_03.html

    Great minds think alike ;-)

  12. brslvshopov ( 8 октомври)

    някъде по средата на моста се сетих за сцена от филма “Апокалипсис” в която, МБрандо казва “ Ужас, ужас,ужас”, а по късно се сетих че тази реплика героят на МБ е произнася след съсичане с брадва .....интересно ако един град можеше да говори какво ли би казал.

  13. dumdulin ( 8 октомври)

    Айде стига бе колеги! Все си мислех, че безидейното плюене е присъщо точно на едно вече отминаващо поколение, а тука съмнявам се да е плюл някой роден преди 1974 г. Знаете ли, не ме плаши толкова оскъдното присъствие на архитектура, колкото негативното отношение и това открито плюене без никаква констуктивна мисъл. Що като ги разбирате толкова нещата и сте модерни, умни, образовани и т.н. (нещо в което не се съмнявам, наистина) не се хванете и да направите нещо алтернативно? Защо? Щото както казва един близък “трябва дупе”. И да не се заблуждаваме, какво променя тази изложба, какво толкова ви дразни, та тези сгради не са от вчера или днес, сега ли се сетихте?Щото прост човечец като мене ги приема всичките тея глупости дето избълвахте, не като друго, а като тая проклета българска завист.
    Освен това, аз поне не знам някой от изложените проекти да претендира за страхотна съвременна архитектура. Това е действителността, в България добрата архитектура е рядкост, за нещо повече не смея да говоря, на който не му харесва (сигурно сме много) давайте да я променяме!
    Аз лично мисля, че изложбата трябва да се разглежда като “идея минало, идея настояще, идея за бъдещето имате ли?”
    И накрая искам само да споделя, че според мен, в тия измислени времена и тая измислена криза, идеалите са нещо много хубаво, но нещо което губи смисъл пред силата на хляба.
    Айде със здраве!

  14. Ина ( 8 октомври)

    @dumdulin, мен лично адски ме дразнят претенциозните прокламации за “повишаване на качеството и авторитета на българската архитектура и строителство”, за “опазване на архитектурното наследство”, за “опазване на околната среда” и т.н., когато в изложбата виждаме точно обратното. Тези изложби със сигурност влияят на обществения вкус и променят естетическите критерии на хората. Затова да представяш подобни посредствени творби и да твърдиш, че се бориш за повишаване на качеството, е не само дебелооко и лицемерно, но направо престъпно! Все пак нашата професия е обществено отговорна.

  15. йо-йо ( 8 октомври)

    Нека да дадем шанс на всеки да се променя към по-добро, но за сега тези хубави думи – опазване на наследството, устойчиво развитие и т.н. са само думи. Думите са си думи, делата – дела, нормално е хората да съдят архитектите по красиви дела, не по красиви думи. Ще ме прощавате, но аз красиви сгради от стара София видях много, но красива сграда съвременна една не видях, 2-3 приемливи, останалите ме плашат. Критиките са именно, заради нелепия начин, по който се представят тези проекти. Вместо да бъдат разкритикувани от самите архитекти, те – един вид ги хвалят? Циганките да не са измрели, че сами себе си хвалят. Някои от бюрата държат що годе ниво естетически, но функционално при разпределнението на вътрешните пространства почти винаги се осират – ще е добре да се консултират по между си по-често. И когато проектират да се съобразяват със вече съществуващото, а не да се мъчат да направят нещо “по-разчупенко” с пет вида покрива и с 6 вида тераси и т.н. Аз мисля, че 100 пъти по-полезно е да се направи изложба, която да се казва какво е грозно и един път завинаги да разберат, че т.нар. архитектурни акценти с фалическа форма са ГРОЗНИ, че балконите тип лигени са ГРОЗНИ, че сградата на Богданов – онази розовката е ГРОЗНА, че тия капандурки хиляди без логика на пет ката са ГРОЗНИ, че сгради без тротоари, без гаражи, без зелени пространства са УЖАС! Сгради без отстояния ужас! Сгради, които са наденати на дадено място без да рефлектират по някакъв начин вече съществуващите сгради са не на мястото си. Такава изложба, в която се казват естетически грешки, фукнционални и градоустройствени би имала далеч по-голям смисъл, защото някой нещо може и да вдене. Не само архитектите, но и тези които поръчват трябва да бъдат превъзпитани, за да не искат боклуци. А тези родените след 74-та така плюят, защото те няма да имат тази възможност да проектират в такова количество никога, работата им ще е основно да преправят глупостите, защото реално погледнато България вече е презастоена, а демографският ръст на населението е отрицателен.

  16. Студент в чужбина ( 8 октомври)

    Ами защото, dumdulin, не можеш да правиш свестни неща в държава, където строителната мафия гълта абсолютно всички значими проекти. Мафия, чалга, уредени конкурси, подкупни чиновници и лобиращи олигарси -ето това е архитектурата в България. Мислиш ли че ми се живее тук цял живот? Мислиш ли че ме кефи да съм далече от роднините си, от приятелите си? А избор имам ли според теб? Като безпарично дете на хрисими не-архитекти? Какво ще правя в България – ще чертая за никаква заплата 20 години, та накрая да имам привилегия да съм най-привилегирования подчинен в бюрото на Серафимов, Тилев, Диков или който и да е от другите, което вече ще ръководят децата им и ще правят същите шитове? О, да, озлобен съм, защото имам незавидният избор да живея на място, където ме оценяват като професионалист или в родната си държава. Но злобата ми не е българска.

  17. dumdulin ( 9 октомври)

    Вижте, че е скапана архитектурата в БГ спор няма, но какъв е пътя това да се промени? Мисля, че както и да наричате авторите на изложбата истината е, че се правят някакви опити, добри или лоши, не се чувствам сигурен за да давам такива определения. Истината е, че в България липсва култура и то не само в архитектурата, а навсякъде повсеместно... Кой от вас не е срещтал човек, който колкото и да му обясняваш не разбира какво прави архитекта? Не виждам нищо лошо в това да се опиташ да обясниш нещо просто на това просто общество. Със сигурност може и по-добре!
    Студент в чужбина, на теб мога да кажа, че е жалко очевидно млад човек като теб да мисли по този начин. Що си мислиш, че всичко черно започва и свършва с България? Имай впредвид, че никой в родната ти страна не е открил топлата вода! Не си мисли, че всичко розово е у Европата, щото и тук има хора дето се стараят да са нормални, бъхтят се по цял ден и еле се чувстват оценени. Ако всички избягаме няма да имаш привилегията да избираш къде да живееш, просто защото няма да имаш родина. Така, че моля те, премери пак нещата!

  18. Анастас ( 9 октомври)

    Има нещо сбъркано в идеята за архитектурна седмица, ако тя се открива с тази изложба на покварата и грозотата, не мислите ли?

  19. 50/50 (13 октомври)

    изложбата вкл. много маниерни и кичозни проекти, въпреки това на Панов има качествени, така си мисля :)

  20. mok (14 октомври)

    Много спорове тук... Честно казано, като прочетох този пост, се бях отказал да ходя да видя изложбата. Доста отрицателно написан и доста едностранчиво бих казал. WHATA – щракнали сте едни от най-гадните примери, защо не показахте и добрите такива? Защото свободно мога да заявя, че имаше и добри сгради (случайно минавах по моста на влюбените преди 3 дни и разгледах). Ясно – помия има и винаги ще има, както и тия дето я правят няма да спрат да я показват по такива изложби поради простата причина, че са връзкарчета, това всички го знаем. Но да се каже, че всичкото е шит, е меко казано безпочвено. Но разбирам колегите които плюят всички чужди проекти, особено на големите студия, все пак на никой не му изнася да има по-добри (по-преуспели) от него. И, естествено, доста добри проекти в компанията на лоши е много по-лесно да бъдат оплюти и определени като негодни. Особено напоследък пък има една тенденция за непризнаване на творения на известни български архитекти – сякаш е срамно да кажеш пред другите че ти харесва, сякаш е опасно да не те сметнат за човек без вкус.. ако разбирате за какво говоря.

  21. Wed (20 октомври)

    Интересът на хората към архивните примери не е за подценяване- явно се наблюдава естествено засилваща се липса спрямо традиционната, но в посока градска, по-аристократична, както я наричам аз, архитектура. Разбираемо.

    Веднъж имах “неблагоразумието” да изтърся пред неподготвен мой приятел, че българската култура и манталитетът ни изобщо са провинциални и не толкова по същност, колкото по навик ( разбира се, платих си за скандалните думи- истината определено боли :):)

    Но... Мисълта ми е, че всичко има един корен- посредствената съвременна архитектура и възбраната пред Давид Черни от кмета на Пловдив са все примери за българския “локалитет”, т.е. свободно-избираемото затваряне на очи пред широкия “бял”, но за нас така и вечно непознат свят.

  22. iv (25 октомври)

    боже това сдружение имало и устав

  23. brumbar ( 6 ноември)

    проектите както и да е....
    ама да правиш изложба на това място и да обработваш обикновенните хора какво е това хубава архитектура си е направо подсъдимо!!!
    Това е съдизъм!!!
    Не случайно правят изложбата на място където хората не могат да им избягат. Защо не я направиха в някоя галерия та да видим кой щеше да им я погледне?
    Все пак има и положителни страни на които искам да ви натъртя:
    Видяхме ги кои са “СТАРАРХИТЕКТИТЕ” на България. Сега можем да им пожелаем да си останат завинаги на моста , между МИНАЛО и БЪДЕЩЕ. А четците на този и други обществено активни форуми да се вземат в ръце и да покажат какво могат, за да не оставаме в аналите само с критика на очевидно неприлични излагания по мостовете и площадите!!!

  24. Toto ( 5 март)

    Голяма част от текстовете под снимките на стари сгради в тази изложба бяха СГРЕШЕНИ. Съдържаха невярна информация. Това само по себе си е мърляшка работа, непрофесионално е и е некоректно.

Коментирай

  1. То е за защита от спам и ако го виждаш, нещо не е наред с браузъра ти

Категории