Глобална мрежа

от Николай Ангелов, 16.01.2009 | 7 коментара

Сграда на годината за 2007 в много класации беше новият (тогава) Музей за съвременно изкуство в Ню Йорк на японците от SANAA.

Интересна е мрежата, с която е облечена цялата му фасада — подобна е на мрежата, от която правят нюйоркските кошчета за боклук, но уголемена. Както бяхме разказали и преди, по тоя начин сградата демонстрира, че се вписва в клошарския квартал Bowery.

***

Сетих се за Музея в Ню Йорк, понеже наскоро във Варна попаднах на няколко интересни примери за самоделно използване на мрежа вместо баналните решетки за защита от крадци на първите етажи. И трите примера са от една и съща кооперация. Абстрахирайте се от това, че са грозни и ще ви обясня защо са ми интересни.

Мрежата на американския музей е върху стена, докато на тази тераса има един слой едра декоративна решетка във формата на пчелни кутийки и върху нея дребна метална мрежа, може би останала от лозето. В модата най-трудно е съчетаването на десени с различни шарки (например риза на ромбчета с вратовръзка на каренца), но тук са се справили. И накрая всичко е обобщено в бяло.

Отново в същата кооперация, на съседната тераса друг начин за използване на мрежа. Тоя път в естествения си цвят. Интересното е, че по нея пълзи лоза. И може би лятото се получава приятна сянка от листата й. Дали някой ден лозата ще се разстеле по цялата площ на мрежата и ще се получи една зелена тераса?

И на другата съседна тераса има лоза, но този път не върху мрежа, а върху едра черна декоративна решетка. Обитателите на кооперацията демонстрират и общ похват, и индивидуален детайл.

Не се шегувам.

Коментари

  1. Еленко (16 януари)

    Имах шанс да видя на живо сградата на SANAA и не е нищо особено. Изглежда прекалено модерно за Ню Йорк, където хората си кътат традициите и в метрото още ходят с уокмени, ама не за да са куул.

    Архитектите са се старали са се да се откроява, което в този квартал не е трудно, но не би трябвало да е целта. Стои нелепо също както столичния Хилтън. Сякаш е строена от някой, който не е идвал в съответно Ню Йорк/София.

  2. Mok (16 януари)

    1во – тези мрежи са за кокошарници и са грозни. Това е първото впечатление и не може да се каже “абе абстрахирайте се, защото иначе има индивидуалност”.
    2ро – хилнтън няма нищо, ама нищо общо с този пример горе. Хилтън е кутия за спане и само това. Онова горе може да е кутия, може да квадратна, но си има стил. Хилтън какъв стил има? И като как е чужд на София? като перла сред камъни или като ПАВЕ сред ливадата? Според мен – второто.
    Но темата тук е друга. Темата е – направи си сам мрежа против крадци за 20 лв. И после кандидатстваме за индивидуалност. Направо си е за конкурс.
    Недейте се излага бе, хора.
    П.п.: “прекалено модерно за NY”? И то точно тази сграда? Що за изцепка?

  3. valkoto (16 януари)

    Николай, обръщам се лично, защото ми се струва, че мнението ти в поста е лично. Много се надявам поста ти да е провокация :) и шега :).
    Музея в New York е цялостна сграда със собствен стил и тази рештка допринася за стила. Решетъчния стил са го заложили дори и в дясното меню на официалния сайт на музея. Погледнато отвътре обаче решетките създават грозна гледка както обикновено.
    Тези панелни блокове в цялост са грозни, а с тези мрежи още по-грозни.
    Учудвам се, че си направил асоциация между това в New York и мрежите по тези тераси, защото колкото и да се абстрахираме грозотията е голяма и отблъскваща. За мен са като грозното пате и красивия лебед, но странно работи човешкия мозък.
    Другото, което ме учудва е, че казваш “вместо баналните решетки”. Решетките са не просто банални, а винаги ужастно неуместни и потресаващи. Уважавам мнението ти на архитект, но щях да го уважа повече, ако като пример за “вместо баналните решетки” беше предложил не мрежа, а някаква друга естетическа форма.
    Все пак се възхищавам, че си открил единственото естетично нещо в мрежестата грозотия, а именно как човечеца е съчетал двата вида мрежа (пчелни кутийки и оградна).

  4. didko (17 януари)

    Асоциацията с Хилтън е нелепа. Музея в Ню Йорк се вписва точно толкова колкото трябва, все пак си е буквално обвързана с градската среда посредством мрежата.
    Идеята на поредицата от снимки тук доколкото разбирам е по-скоро да се покаже че хората могат да бъдат автори на (добри) идеи без дори да го осъзнаят, използвайки коренно различен подход (докато други се стараят цял живот, и после пак нищо хахаха)
    Всичко това някак си ми напомня на архитектурното вдъхновение което някой може да открие, разхождайки се сред катуни, кал и боклук в циганските квартали.

  5. Creator (19 януари)

    Според мен идеята на Николай беше ,че едно нещо може да е “блестящо” ,или “грозно” в зависимост как е поднесено и с колко грижа е направено – съответно ,че човек не трябва да има предрасъдаци за дадена форма ,или стройтелна технология.

  6. Enfe ( 4 февруари)

    Според мен тематиката на мрежата на на сградата в NY е естетическа абстрактна декоративна или както искате я наричайте, докато тематиката на мрежата в БГ е пределно конкретна- защита от крадци. Няма завоалирани абстракции, няма модерни тенденции, няма дори болна фантазия на някои ексцентричен дизаинер. Функционализмът е просто вулгарен. У стопанина произвеждая ефект на скептична въздишка, у гражданина-наблюдател- ефекта е на облекчение че се е родил на 3тия етаж. Може би единствено крадеца изследва с окото на архитект структурата на подобни ажурни “екрани”.
    Уверявам Ви че каквато и решетка да използвате, когато живеете на първия етаж , щом целта и е да Ви пази от крадци съвсем няма да оценявате естетиката и. :) мое мнение без каквито и да било претенции :)

  7. Крадец (30 март)

    То пък като как тази решетка ще те опази от крадци е най-интересното. Един метър високоякостен естетичен бетон би свършил най-прекрасна работа.
    Шегата настрана, прикавал съм си на дълго и нашироко по тази тема с джепчия след като пострадах лично, убеден съм че няма никакво значение нито на кой етаж живееш, нито каква брава имаш, нито какви решетки. Всичко е игра на котка и мишка и архитектурата е съвсем друга тема.
    Creator го е казал най-точно, въпрос на отношение.
    Темата за постсоциалистическата архитектура е много по-интересна за психологията отколкото от гледна точка на дизайна. По интересно е как е допринесъл социалистическият брутализъм за формирането на съзнание на примат у човек живеещ в 21-ви век.

Коментирай

  1. То е за защита от спам и ако го виждаш, нещо не е наред с браузъра ти

Категории