Дискусията за Метростанция 20 и конкурсите, starring гл. арх. Петър Диков

от WhATA, 3.12.2012 | 20 коментара

За финал на тазгодишната архитектурна седмица, бяхме на дискусията за Метростанция 20.

Нали помните онзи конкурс от миналата година, за една метростанция в Дружба, международен, със 130 участвали проекта и два (ама разбира се, колко да са) проекта на първо място, които трябваше да се доработват.

Цяла година журито не се събра, за да разгледа доработените проекти и да излъчи краен победител, защото председателят, главният архитект на София Петър Диков, не намери време да се включи.

И в края на ноември, изненадани от информацията в медиите, че започва строителството на 4 метростанции, една от които е и Метростанция 20 в Дружба, всички се почудихме по какъв проект ще се строи?

В дискусията участваха Павел Янчев и Орлин Манолов, които написаха заданието и организираха конкурса, Георги Кътов и Петър Торньов, които бяха част от журито и ние, заради беглия ни опит от лятото с конкурса на БНТ. Разбира се, беше поканен и главният архитект Петър Диков, който беше председател на журито на Метростанция 20.

Когато говорихме с колеги преди дискусията, някои казаха, че не мислят, че арх. Диков ще се появи да отговаря на гневни въпроси на организаторите на конкурса, на другите членове на журито и на недоволни архитекти от новите обществени пространства в София като цяло. Ние обаче вярвахме, че ще дойде (не е от хората, които бягат от дискусии, това трябва да му се признае), но отговорите на въпросите няма да ни харесат.

И за жалост бяхме прави.

Арх. Диков дойде, а вместо на дискусия, присъствахме по-скоро на серия от кратки въпроси и дълги монолози. Вярно е, че отношението в залата беше “всички срещу Диков”, но пък главният архитект въобще не се притесни и ни обясни как стоят нещата.

Спокойно, нещата се случват!

Арх. Диков обясни положението с конкурса за Метростанция 20 и по принцип с конкурсите ясно и логично. Както винаги. Може да усещаш, че в тази логика има нещо сбъркано, но не можеш да го докажеш и това си е твой проблем.

Защо досега не е избран окончателен победител в конкурса Метростанця 20?

Ами защото „само преди няколко дни” е станало ясно, че въобще ще се намерят пари за тези 4 станции. И тепърва се започва. Да, един от двата премирани проекта ще се избере и ще се осъществи.

Само не стана ясно как точно ще стане това, след като вече е избран изпълнител след търг за инженеринг, проведен още през април. Тогава май също не се е знаело дали пари ще има.

Та какво задължава изпълнителя да построи точно премирания проект като няма такава клауза в договора му? И как този изпълнител предлага адекватна цена за изпълнение на неизвестен му проект?

На тези въпроси арх. Диков отговори като повтори, че спечелилият конкурса проект ще бъде изпълнен.

Предполага се, че трябва да му повярваме.

Бързайте да бързаме!

Харесва ли ви новата Витошка? А Попа? А парапетите на подлеза на НДК? А Ларгото?

На нас не, но както арх. Диков казва, това че на група хора не им харесва, нищо не значи. Мнозинството ги харесва, а той работи за обществото.

Е, не виждаме смисъл тогава обществото да плаща за образованието на архитекти. Да реди жълти и червени плочки криво може всеки майстор.

А архитектите са налагали на обществото естетическите си разбирания в едни други, отдавна минали времена. Демокрацията може да е много смотано нещо понякога, а?

И как всъщност става така, че няма конкурси за обществените пространства?

Единият вариант е за всяко малко или голямо нещо да се обявява архитектурен конкурс. После се обявява конкурс за изпълнение на спечелилия проект. Всичко това обаче отнема време. А с нашата тромава администрация и неработеща съдебна система — много време. Иначе арх. Диков е категорично “за” конкурсите, повтори го неколкократно.

Затова в общината предпочитат другия начин –- обявяват търгове за инженеринг. В тези търгове печелят най-ниската цена и най-краткият срок, а архитектурата и дизайнът не са фактор.

Но, както каза арх. Диков, той „ не иска да чака вече светлото бъдеще, чакал е достатъчно. Иска нещата да се случват сега.”

Е, ние обаче сме склонни да почакаме, даже много искаме да почакаме, за да получим качествена градска среда след една година, а не некачествена след един месец.

И ще сме истински щастливи, когато повече от вас поискат същото.

Photos: Phelia Barouh

Коментари

  1. stf ( 3 декември)

    no comment :(

  2. - ( 3 декември)

    Харесва ли ви новата Витошка? А Попа? А парапетите на подлеза на НДК? А Ларгото?

    На нас не
    Много ми е интересно – защо? Предлагам ви го като тема за следващия ви пост.

  3. Марта ( 3 декември)

    мижи да те лажим

  4. Tsaneva ( 3 декември)

    Витошка изглежда значително по-добре, затрупана от сняг. Просто една голяма бяла алея с лампи. Скрити са плочките, кашпите (или там каквото са), както и грозните елементи по лампите.

  5. Антонина ( 3 декември)

    Вече започва да звучи прималиво иначе абсурдното предложение да организират конкурс за оставащата половинка от бул. Витоша и евентуално, ако имаме късмет, тя да се обнови на базата на адекватен, или поне шадящ стомасите ни, проект.

    Може би само тогава ‘гражданите’ ще могат да направят сравнение и да си решат дали да искат да останат в the dark (brown) side.

    Харесвало им…

  6. Веско ( 4 декември)

    Това е част от геноцидът на ГЕРБ! Нали видяхте какво Ви казва шефа: На повечето хора им харесва….а можеби им харесва и факта, че потъват милиони в гадни турски плочки и хиляди кубици бетон, а крайните квартали където живеят 80% от хората приличат на кенефи- непосредствената среда в която са принудени да живеят е толкова смотана и занемарена, че и бозата ще им хареса!

  7. dido ( 4 декември)

    A zashto si mulchite, arhitektite? Zashto ne gonite obshtinata po zakonov red? Sud+publichnost=efekt ot usilijata…
    Spored men, de…

  8. Гошо ( 4 декември)

    То и до съд се е стигало, ако някой се поинтересува – ще разбере, иначе за публичността, dido, мисля че и сам можеш да разбереш защо отсъства:

    “Медиите били голяма работа! В неделя от 11 в СО имаше тайна пресконференция за Витошка. Нямаше как да знаем, ако не ни се бяха обадили от една телевизия. В гугъл не се откриваше нищо по темата. Едно малко надписче на сайта на СО все пак имаше. И така – отиваме ние да слушаме – охраната не ни пуска. Само за журналисти било. Излиза пр-ката на СО – ами влезте, кърши ръце, но нали няма да правите скандали? Защотото това си е “наша” пресконференция. Ако искате да правите изявления – извън сградата! Така каза. Ние – не, само да слушаме. И така – вътре имаше поне 10 камери. И поне 20 журналисти. Вижете сега в мрежата какво отражение има в пространството: едно и също нещо, преписано от един сайт на друг! Суха и селектирана информация. А картинки да виждате някъде? Ох, още ли ги няма? Е, по-добре! После навън проф. Булев каза, момчета, аз съм с вас…. И каза, че още не си бил взел парите… Дали такъв род факти трябва да се публикуват в медийното пространство? А не трябва ли точно това да правят медиите? И дали точно заради незадоволителен хонорар на проектанта имаме студентски проект – първи курс на масата. Тоест – на улицата.”- от групата във “Фейсбук”

    Тя чак сега започва да се появява (публичността спрямо извращенията в градската среда), провокирана от глада, иначе колегите и гилдията изобщо имат вина за случващото се, разбира се, за съжаление и малкото действия от тяхна страна в защита на обществото остават подтискани за сега.

  9. Иван Фъртунов ( 4 декември)

    Да ме прощава колегата Диков ама ако не е в състояние да организира конкурсите така че да стават бързо, то нека сдаде поста си на някой по-компетентен. В крайна сметка ние да не сме някакви идиоти, които да си нямат представа как се провежда един конкурс, че да не знаем колко точно “по-бавно” ще стане цялата магия. Това са пълни глупости и мазане на очите – работил бил за обществото и мнението на публиката било по-важно – абе пич това да не ти е театрална постановка?! Това че обществото ни е омерзено от нищета и последната му грижа са естетическите пориви в градската среда не означава, че ако направим нещо красиво няма да му се хареса (на обществото).
    Ний бугарите най-сакаме да обесняваме как една работа НЕМАЛО как да стане, ай сиктир!

  10. Стефо ( 4 декември)

    Абе този г-н Диков /няма да го наричам архитект/ не знае ли че има закони и тези директни възлагния са не само неморални но и незаконни. А тои като не знае, няма ли НАП, Прокоратура и тем подобни в тази страна, та да се самосезират. Така нар. проектанти на Витошка от Софпроект с общински заплати от по 400 лв живеят като кресове и даже парадират с джипчета, мерцедесчета и къщи по Симеоново и Мала Църква. До кога НАП с бездействието си ще подпомага източването на Общината в полза на некадърни “проектанти”- дето май само бохемските вечеринки им се отдават.

  11. Creator ( 4 декември)

    Пак бръщолевения от общ характер – и от диков, и от питащите и от тук коментиращите. Така и не стана ясно – конкурсния проект ли ще се изпълнява, кои от двата и кога ще се реши?

  12. mick ( 4 декември)

    Конкурсите минават бавно, после има обжалвания. и т.н. вместо нещо да се свърши бързо и ефективно се мота ли мота. Принципът е – ако аз не спечеля значи и другият няма да спечели – ще го влача колкото се може по-дълго. Та затова общините гледат да ги избягват.

    Защо просто не се въведе изискване при обжалване този който загуби освен разходите по делото да плаща и 10% от цената на обществената поръчка? Така и двете страни ще внимават. И нещата ще стават бързо, защото няма да има безмислени обжалвания.

  13. sa_radev ( 4 декември)

    Ооохх, колеги, колеги! Само София да ни беше проблема, само Витошка и Метростанцията да бяха!
    А забравихте ли вече конкурса за правителствения център, а липсата на такъв за новия технологичен парк на Плевнелиев? Или конкурса за Централна Гара София?
    А т.н. “провинция”, където живее 6/7 от населението на България? Те нямат ли право на “качествена, устойчива и естетически издържана градска среда”? Колко конкурса пропаднаха или не се случиха изобщо в цяла България? Помните ли фиктивния конкурс за “Алея Първа” във Варна и миналия само преди месец за Пешеходния Ринг, пак във Варна? Отново с 2 първи места, а проф. Никифоров, като член на комисията “доброволно” се самокласира “едва на трето място”!
    www.moreto.net/novin…
    www.moreto.net/novin…
    А липсата на конкурс за обновяването на Римския Стадион в Пловдив? А да сте чули за конкурс за обновяването на пешеходните зони в Бургас? Първи етап е готов вече, сега на пролет почват втори и трети… Поне арх. Йовчев беше човек с вкус и усет към естетиката и дизайна (нека почива в мир!).
    А да сте чули някой да е обявил конкурс за незнайните спортни зали, които никнат из цялата ни родина( само в Бургас – една вече функционираща, две – в строеж и още една се проектира в момента)?
    И да – всичко това минава като обществена поръчка за инженеринг!
    На мен, като бъдещ архитект (дипломант съм) ми е обидно друго. Обидно ми е как от 20 години градовете ни се развиват като цигански гета, как новите квартали се случват някакси самоцелно и без визия. Обидно е как градовете ни заприличаха на кофти копие на Хундертвасер. Според вас така ли трябва да бъде? Или да си направим първо един ОУП, после едно ПУП-ПРЗ на съответния квартал с всичките му салтанати и чак тогава да се хвърляме да строим? Не ви ли е обидно, когато до прекрасното ви отроче, изникне това на друг колега, нямащо абсолютно никаква връзка с вашето и с околните?
    Не ви ли обижда това, че главните архитекти си изготвят сами ПУП-овете в интерес на инвеститорите и пак сами си ги гласуват? Защото а някой е гъкнал на експертен съвет, а е изхвърчал!
    Не искам да обидя никого с коментара си, ако съм – простете!
    Но мисля, че е крайно време да помислим за наистина важните неща, защото една Витошка няма да оправи София.
    И докато ние се чепкаме по форумите, проектите за изменение на ЗУТ и ЗУЧК ще си минат ей така и после пак ще се чудим кой ни е крив!

  14. Гошо ( 4 декември)

    @sa_radev – абсолютно съм съгласен колега, основният проблем на колегията обаче, е че не може да се обедини под тези лозунги и срещу главните архитекти, защото не са малко хората от гилдията: без достойнство, доволни на огризки, доволни на договорки за по 50% хонорар или какъвто дъмпинг се сетиш, прекалено много са страхливците и хората които имат дипломи, но не могат да проектират и дават на студенти, пък да става каквото ще.

    Към гореописаните спадат и не малко (да не кажа бая) преподаватели от висши учебни заведения.

    С други думи, докато повечето хора са щастливи да ги тъпчат или страхливи да се опълчат, нито архитектурата, нито обществото ни ще прокопса…и все пак инициативата с Витошка е добро начало!

    П.С. Аз мисля, че законът трябва да се промени така, че като се правят големи нарушения, да се снемат права. Пример: участваш в конкурс, но си и част от журито – вече не си архитект; както и главните архитекти да нямат царска власт сами да предлагат градски промени и САМИ да си ги САМОГЛАСУВАТ.

    П.П.С. г-н Диков говори глупости, защото нито НАП, нито прокуратура го гони, тия на които служи си го пазят, че е послушен и следователно той си мисли, че е недосегаем и няма проблеми да си е нагъл..

  15. Дамян ( 4 декември)

    Мърлящината е доминираща във всичко що се гради днес. Какъв дизайн и каква архитектура като всичко се изпълнява джаста праста?!

  16. Стоян ( 7 декември)

    Пост. соц. дизайн, безидейни кубове и квадрати. Това е идеята на арх. Диков

  17. Албена ( 7 декември)

    Аз не съм архитект. Ама не съм съгласна да ми се пробутват такива как повечето харесвали промените. Първо, откъде знаят? Да не са правили социологическо проучване? Второ, дори да е така, неархитектите къде да видят и да сравнят какво е можело да бъде, за да кажат да или не?
    Естествено, че ми харесва градската среда да се обновява. Ама дали това е най- добрият начин, няма как да преценя. Мога да кажа, че в сравнение с обновявания от последните години, които съм виждала в Брюксел, в големи френски и испански градове, дори и в Буенос Айрес, тези в София са провинциални по дух. Разбирам, че и парите са съвсем други. Ето точно затова мнението на общността на архитектите е най-съществено, защото те могат най-добре да пребенят с какви пари какво може да се направи. Според мен архитектите трябва никак да не се отказват да изразяват възможно най-ясно и шумно позицията си.
    Плюс това, като гледам как рушат къща след къща в най-запазения стар квартал на София, между Дондуков и Сливница, ми идва да вия, но това е друга тема. Не, същата е! Как по дяволите е възможно един след друг такива идиоти да са главни архитекти на София и гражданите на София да се намират в такова безсилие да ги отстранят?

  18. Владо ( 9 декември)

    Обединение “Станилов – Метропроект” ще строи участъка от бул.”Цариградско шосе” до метростанция 20. ….Най-вероятно хал хабер си нямат за вълненията около конкурса за арх дизайн… :) Ще останат едни красиви картинки просто.При положение, че договорите след търга за изпълнение, нямат обвързване с конкурса и печели само безумно ниската цена е наивно да си мислим, че ще имаме някаква модерна визия в квартал Дружба точно.

  19. Mina (10 декември)

    Езикът на тялото на последната снимка е красноречив :)

  20. ha (17 януари)

    Единствената правилна тактика е публичност и натиск. И тапи в ушите при обещания или бурни аплодисменти.

Коментирай

  1. То е за защита от спам и ако го виждаш, нещо не е наред с браузъра ти

Категории