Перперикон: "Направи си сам" по европейска програма

от Жана Стоилова, 5.09.2014 | 6 коментара

След като години наред се отпускаха средства на археолозите за разкриване на Перперикон, явно дойде време обществото да види за какво всъщност е давало пари. За да бъде каменистият хълм по-лесно достъпен, са направени стълби, рампи и пътеки. В началото има голям паркинг, редичка със сергии и павилионче за хот-дог. Всичко това само по себе си не е лошо. Понякога да е леснодостъпно, популярно и ясно е по-важно за едно място дори от самите археологически обекти в него.

Слизаме на напечения паркинг и се насочваме към пътеката, водеща към скалния град. От редичката с павилиони един от продавачите маха и подвиква:

— Купете си карта!

Оказва се, че продава карти за ориентация в комплекса. Е, чак пък от карта, мислим си ние, нямаме нужда, то ще си пише кое какво е.

Напред към табелите

Посреща ни изключително важната за туристите табела, даваща информация по коя програма е изпъленен обектът, номера на договора и стойността му — 3 844 099,61 лв. (Не е ли време всичките тези “инвестиционни” табели, уж израз на някаква институционална прозрачност, да се изтръгнат, а информацията от тях да си иде където й е мястото — в някоя забутана страница в съответния сайт, където, ако има нужда, да бъде намерена от разследващи журналисти или заяждащи се блогъри? Кой друг се интересува от номера на договора и стойността му?).

И така, заразглежахме Перперикон, докато… не се оказа, че въобще не е ясно какво гледаме. Да, има паркинг, има сергии, има стълби, има пътеки, има табела със служебна информация за “обекта”, но информация за археологическите находки в него няма. Всъщност има — има криво поставени по дърветата упътващи табели, написани на ръка, които така и не разбрахме дали са опит за някаква Индиана-Джоунсова идентичност, или просто парите, упоменати на тържествената табела в началото, не са стигнали за нещо по-професионално.

Да, всичко си представихме — и Акропола, и Олтара на Дионис, и Скалните гробници.

Парапетите

И нещо, което особено ни подразни, е как на малкото пространство на комплекса са изпълнени три различни детайли на парапет. Толкова за последователността на дизайна и идентичността.


Парапет първи вид.


Парапет втори вид.


Парапет трети вид.

За съжаление новите конструкции на Перперикон изглеждат по-скоро като работа на група скучаещи самодейци (с каубойски шапки, потници и шкембета), отколкото като нещо, за което са плащани пари за проектиране и изпълнение.

И пак, къде ни е информацията?

Само археология не стига, за да имаш успешна археологическа забележителност.

Даже за момент да се абстрахираме от лошия дизайн и от грубото изпълнение на съоръженията, за подобен обект най-важното си остава да има добре разработена информационна система — табели, пиктограми, маршрути, тримерни модели, аудио-гайдове. И добре поднесена информация чрез тях (под “добре поднесена” разбираме кратка и забавна). За да разбираш какво гледаш и да ти е интерсно да идеш и до следващия камък.

В такъв случй чак накрая бихме се загледали в парапетите, настилките и всичките компромисни детайли.

Да бяхте си взели карта от чичкото в началото, ще кажете вие. Да бяхме.

Коментари

  1. Дорина Добрева ( 5 септември)

    Хехе, наистина го има този проблем с липсата на информация относно кое къде и какво е …. Ние извадихме късмет, че попаднахме на един много симпатичен дядо, който си пасеше козичките наоколо и който ни разведе и разказа кое какво е….разбира се в края на разходката се бръкнахме с 5лв…..което си е нищо де. :)

  2. shinoaa ( 5 септември)

    Дааа, да бяхте си взели карта… А пък дано следващият път като отидете да има и табели с информация на, дай Боже, повече от един език, и виртуални 3Д възстановки, и музей… Дано!

  3. делчо ( 5 септември)

    WhatA,
    Липсващата информация е най-малкия проблем – основното, което липсва е отговорния архитект и отговорния археолог- “пазителите” на това културно наследство. И двамата са ясни кои са, и когато колеги се изложат, не трябва да се свеним да назоваваме това, защото, макар и малко на брой, има колеги, които се стараят да работят професионално!
    Архитектът, отговорен за липсата на смислена концепция за социализация е проф. Минчо Ненчев.
    Археологът е проф. Овчаров.
    А за нередности при “усвояването” на средствата по проекта – община Кърджали.
    И какво от това…

  4. kyky ( 6 септември)

    И да имаше табели – не е достатъчно. Самият концепт – паркираш на асфалта, хапваш мазничко, обикаляш камънака, пак хапваш, купуваш сувенир и си заминаваш е много разочароващ. Аз на такива места ходя само с екскурзовод. В най-добрия случай в комбинация с еднодневен поход.

  5. Trendoffice ( 7 септември)

    То в София, в метрото при НДК няма минималното необходимо количество табели, дори и на ръка написани…

  6. запознат (12 юли)

    По-добре, че сте разглеждали без информация. То интерпретациите на Овчаров за съоръженията на Перперек в значителна степен са погрешни или просто не знае какво точно разкрива. Особено тази глупост с олтара на Дионис или Дионисовото прорицалище. Да не коментираме парапетите – те доунищожиха този обект. Давате ли си сметка колко хиляди дупки са направени в скалите, заради тези парапети. А това са предимно СКАЛНИ съоръжения и трябва да се пази скалата от всякаква интервенция !!! Перперек е пример за изключителен паметник унищожен от алчността и славолюбието на един “археолог”

Коментирай

  1. То е за защита от спам и ако го виждаш, нещо не е наред с браузъра ти

Категории