Къде е вратата

от Николай Ангелов, 24.06.2009 | 26 коментара

За новото Уго в Младост бяхме писали още по време на строежа му. И въпреки… хм… сложното ни отношение към типографските композиции по фасадите, след завършването му не може да не признаем, че е едно от добрите (май най-доброто) попълнения в разнородния младостки пейзаж. И като архитектура, и като интериор, и като място за хранене.

Но в този пост няма да говорим за сградата, а за един малък детайл от дизайна. Толкова малък, че можеш да го пропуснеш.

“Къде е тоалетната?”, “Ей там”

Често сядам на маса до тоалетната — просто там са най-удобните места. И почти всеки път някой пита сервитьорката къде е тоалетната. Което е нормално, случва се във всички заведения. Сервитьорката му посочва към черно-бялата стена с големи типографски надписи, сред които и надписът W/M. Човекът благодари, запътва се към стената, но… не вижда врата на нея. И на мен ми беше чудно как така, но се случва.

Къде е вратата

И така, нашият човек се оглежда, решава, че не е разбрал и натиска единствената врата, която вижда на съседната стена — това се оказва врата на склад, но тя се отваря само донякъде. Виждал съм това няколко пъти. А други направо се запътват към втория етаж, защото стълбата нагоре е най-близкия отвор до посоченото от сервитьорката място.

Най-любопитен беше случаят, когато един човек явно беше предупреден, че вратата не се намира лесно и опипваше различни части от стената с надеждата някоя да се отвори. Накрах след това един познат да изиграе действията на този човек и го заснех. Ето филмчето:

Но вратата е много хубава!

Ние също се кефим на минимализма. Проблемът е, че нищо не подсказва, че на тази стена има врата. Например дръжка. Дръжката ще развали хубавия дизайн и няма да е вече минимализъм ли? Зависи как е направена.

Има една много известна и забавна книжка на Дон Норман за дизайна и психологията на ежедневните неща. В нея той е отделил цяла глава за вратите, дръжките и за объркването, което предизвикват. Препоръчвам я на всички, които правят интериорен и продуктов дизайн.

W/M=WC?

Добре, ще кажете, но нали си има голям хубав надпис? Има, но едва ли в България някой очаква на тоалетната да пише “W/M”, а дори и да очаква, е много вероятно и да не забележи големите букви, които изглеждат като дизайнерски елемент от стената, а не като информация — такива букви има доста и отвън, и отвътре.

В уебдизайна това се нарича “банерна слепота” — хората толкова са свикнали да не обръщат внимание на банери, че игнорират и всеки друг цветен правоъгълник с големи букви от сайта, който прилича на банер.

A процепа?

Добре, ще продължите, но това, че има процеп, подсказва, че е врата. Ми… и аз си мислех така, докато не видях как реагират хората. И много скоро очаквам на сервитьорките да им писне да обясняват къде да се натисне и да накарат шефа да купи от МЕТРО знаци с пикаещо момченце и момиченце и да развали минималистичния дизайн.

***

Допълнение (3 месеца по-късно): Явно на сервитьорките им е писнало да обясняват къде е вратата и вече има стърчащи табелки WC.

Коментари

  1. Creator (24 юни)

    Аз вратат я важдам ,ама убий ме ако бях рзчел че W/M е WC.Иначе врата хубава ,хубава ама като се “начишкаш” хич няма да ти е до минимализъм.

  2. И.Е. Станков (24 юни)

    Смях се на глас! :)
    Хубав пример за провал в дизайна. Минимализъм е едно, да не можеш да идеш да се изпикаеш като хората е съвсем друго. :)

  3. Димитър Димитров (24 юни)

    А защо не направят просто лека маркировка около вратите.Нещо подобно: picasaweb.google.bg/...

  4. Gigi (24 юни)

    При мен първата реакция ще е да се опитам да отворя вратата от белия правоъгълник.

  5. straightforward (24 юни)

    Ако се търси формална последователни в детайла, може просто да се ползва решението за вратата към втория етаж – решетестата дръжка от растера на бял фон е ОК за мен.

  6. Мария (24 юни)

    Аз веднага видях къде е вратата, и надписа видях. Обаче, да си призная, излагала съм се 1-2 пъти по Европата...

  7. wakeop (24 юни)

    Мдам... аз я търсих тази врата по същия начин, при това ми казаха, че се открива трудно :)
    На всичкото отгоре се отваря трудно, ама да речем, че за това дизайнера не е виновен.

  8. Боби (24 юни)

    Мдаааа, дедо Дон Норман сега се подхилква ехидно от някъде :D

  9. Алекс (24 юни)

    И според мен много лесно осъразмерен бял надпис WC над вратата и дръжки биха решили проблема. Формата им би си паснала, ако са тънки и изглеждат, като горната удебелена бяла линия на U-то в дясно на снимката. Може пък да стане малко претрупано, но определено трябва да се направи нещо.

  10. Габи (24 юни)

    Смях! Макар да е странно смешно :)..
    Миналата седмица имах възможност да гледам/слушам Дон Норман.. той спомена, че като обикаля широкия и шарен свят, носи със себе си малки зелени лепенки и ги лепи из хотели, зали, места.. за да обозначава накъде се върти ключалката, пуска се кранчето, къде се отваря вратата...

    Предполагам, че този случай по-горе ще му е истинско, ама истинско забавление .. :)

  11. George (24 юни)

    А според мен всички вие си нямате работа,а само се чудите с ккаво да се захванете да критикуватее ....Нямало надпис ,нямало дръжки.....който търси намира,това е било решението на дизайнерите и явно е било одобрено от инвеститорите ...

  12. Цеко (24 юни)

    W/M ochevidno e ‘women / men’, pone za anglogovorq6tite.

  13. mok (24 юни)

    Супер си е вратата. Аз все не мога да се наканя да ида до това Уго, все ям я в Happy, я в Лъчони... Но според мен ще свикнат хората. Освен това, нещо, което го търсиш – значи ще му обърнеш внимание. Със сигурност всички, посетили тоалетната, ще я запомнят. И ще споменават дизайнера. Или роднините му..

  14. wakeop (24 юни)

    mok, аз споменавах роднините му... щото след 3 бири да търсиш кенефа... така де :)

    А иначе не си загубил много, готвача в това Уго още се учи. В Лъчони кухнята е доста по-добра, въпреки че дизайна не струва :)
    Всъщност става за дълго лежерно пийване в компания, ако си хапнал някъде другаде. Само не сядайте на красивите дървени дизайнерски пейки до входа, че след първия час задника ти става на райета.

  15. sculpt (24 юни)

    всеки от нас има спомен за демидж на европейска сцена аз лично отстраних една батерия и един автомат с кърпи в люксембургски мол и една хотелска врата май това със сигурност не е мерило за съобразителност защото същото ми се е случвало с една заклющваща система в лещен чрез дървени клинци или с пресекалото не помня вече в кой заслон
    с две думи нещата трябва да са бързи лесни и здрави в метрото в мс доналдс жп гарите стадионите моловете..там на това му се казва грешка
    а където се претендира за автентичност идентичност стил на това му се казва мимикрия дизайн пиниз гатанките са част от интериора и консумиращия не е консуматор а клиент
    наздраве

  16. didko2 (24 юни)

    Сигурно добре би се решила маркировката ако има на двете крила по един кръгъл бял отвор, намекващ за лисващата дръжка

  17. room service (24 юни)

    Znaete li kakvo shte me zaradva — ako napravite edno malko spretnato spisuche s preporuchani knizhki, ot vas razbirase, ne prekopiran hit list. Imam chustvoto che vkusit ni e mnogo blizuk. Kakto razbirate ne sum v profesiata ponezhe ne moga da narisuvam i dve usporedni cherti no puk sum pristrastena fan….

  18. Димитър Димитров (25 юни)

    Чак кръгли отвори...Може би малки асиметрични реплики на големия бял правоъгъник в ляво.

  19. Иван Цукев (25 юни)

    Очевидно като функционалност има проблем, след като човек трябва да “опипа” половината стена, за да намери вратата.

    Със сигурност обаче ефектът е по-голям от дефекта, след като кара хората да говорят за този детайл (блог публикация, много коментари, а навярно и някой ще отиде само за да го види).

    Заведението със сигурност става по-успешно, когато кара хората да говорят за него. Дори и ако е само заради вратата на тоалетната.

  20. Димитър Димитров (25 юни)

    Вярно е, но не вярвам да са търсили този ефект...Иначе тук се заформя интересен brainstorming на тема “вратата на кенефа” .
    :)

  21. бшопов ( 4 юли)

    браво на автора,на проектанта и на собственика. тук дилемата задникилиархитектура е решена в полза на .....редовните клиенти

  22. novatv ( 8 юли)

    :D

  23. Renegat (10 юли)

    Такаааа, аз ще оставя вратата и ще коментирам за другите елементи при въпросното “Уго”, като за повод ми послужи следната реплика в началото на вашия материал: “...едно от добрите (май най-доброто) попълнения в разнородния младостки пейзаж. И като архитектура, и като интериор, и като място за хранене.”

    1.) Ако се вгледаме в архитектурата на въпросното заведение, тя не е лоша, сама за себе си. Точно така – сама за себе си. Ако обаче съпоставите архитектурата на заведението с околния пейзаж, то изпъква толкова ярко, непривично и дразнещо, че веднага се сещам за една реплика на небезизвестния Филип Марлоу – “Изпъква като кенеф на преден двор”. Просто не се вписва нито като височина, нито като стил спрямо околните сгради, които пък също са достатъчно дразнещи като архитектура...особено трагичната бизнес-сграда на “Крит” на кръстовището, която, според мен, освинва целия околен пейзаж.

    2.) Интериорът: Потресаващо тъмен, черен, депресарски. Дизайнерите явно са работили толкова самовлюбено, че са пропуснали простичкия факт, че това е ЗАВЕДЕНИЕ, а не магазин, резиденция на болен мозък или нещо друго. На мен лично ми мина апетитът веднага щом седнах на масата.

    3.) като място за хранене, “УГО” беше добро преди около 10-12 години. Тогава почти всяка вечер го посещавах или на “Витошка” или в ‘клона’ до “Раковски”. Това продължи докато не започнаха да ми сервират прокиснали салати и при репилики от моя страна се оправдаваха, че нямали вина за вида на зарзаватите. Миналият месец посетих от любопитство това дизайнерско “бижу” и между нас казано, храната ми се видя скъпа и безвкусна.... Кой знае, може пък да съм се потиснал и от мрачния интериор :)))

  24. umorena ( 6 август)

    също като ренегат, мисля, че Уго беше готино място с хубава храна преди 5-6 г. Хората обаче по инерция си ходят там-лошо няма; Дразня се обаче от поредния пример как чрез архитектурни решения(ау, каква сграда, какъв интериор) искат да компенсират липсата на добра кухня. Така де, отивам да ям, не да гледам дизайнерски упражнения. Двете неща трябва да се допълват, а не едното да липсва ! И да, цветовете повече подхождат за бар

  25. врати за интериора (10 септември)

    Това, което ви се е случило…” Най-любопитен беше случаят, когато един човек явно беше предупреден, че вратата не се намира лесно и опипваше различни части от стената с надеждата някоя да се отвори….” е било доста комично, или поне за тези които не са били на по голяма нужда от тоалетната че тогава това търсене щеше да е доста притеснително.Благодаря за клипчето по смях се от сърце честно казано хаххаха това може да се случи само при нас сигурно.Тази книга която ни препоръчвате ще я намеря и ще я прочета стана ми доста любопитно и не се бях замислила за значението на дръжките …..

  26. СС (20 януари)

    Върти ми се в главата, че по изискване на ХЕИ/ Защита на потребителите трябва да има табелка, на която е означено, че това е тоалетна и изборът е крайно ограничен – фигурки на момченце или момиченце.
    Заведенията, които го нямат обикновено или са по-близки с проверяващите институции и не са им се заяли, или си плащат глобите.
    За средностатистическото заведение избор няма – или си купува грузната фигурка и си я лепва на вратата, или си плаща глобите и чичковци от защита на потребителя го правят на две стотинки какъв е ужасен и как експлоатира обикновения отруден българин и само трупа милиони на негов гръб…

Коментирай

  1. То е за защита от спам и ако го виждаш, нещо не е наред с браузъра ти

Категории