Архитектурни награди за 2018
WhATA Awards са годишни награди за успехите и провалите в българската архитектура. Връчват се от 2010 година. Номинациите и наградите на журито се определят от WhATA - платформа за архитектурна критика и публицистика. Наградите на публиката се избират с онлайн гласуване.
Награда на журито
Награда на публиката
През 2018 българските студенти по архитектура успяха да превърнат съкращението ЕАСА (Европейска асамблея на студентите по архитектура) в марка. В продължение на няколко месеца българската ЕАСА група възстанови и пригоди за едноседмичен нормален живот пустеещата хижа “Боерица” на Витоша, събра там стотици хора от цял свят за срещата на координаторите на организацията и показа, че изоставените постройки в планината имат потенциал за нов живот.
Защо печели? Защото е пример за студентска самоорганизация и grass-roots инициативност, които учат на много неща отвъд стандартното архитектурно образование. А това е гаранция за все повече смислени бъдещи архитектурни събития (и сгради).
Специална награда
В края на 2018 споровете за съдбата на софийската Централна минерална баня ескалираха с предстоящото решение на СОС да гласува изцяло премахване на банската функция и в останалото неремонтирано северно крило с двата големи басейна. В средата на декември протестиращата срещу това решение група "Термално - Нормално" нахлу в сградата на Музея за история на София (който е в банята), купи си билети и после се съблече по халати и започна да се снима между експонатите.
Защо специална награда? Защото флашмобът припомни, че архитектурните проблеми трябва да бъдат обект на провокативни, а и забавни акции.
В края на април зажаднелите за куул събития софийски архитекти напълниха пространството на “Генератор” за двудневен лекционен форум. Поводът беше 10-годишнината на студио “Conveyer”, които събраха 10 мъже (интересно, че само мъже) от 10 архитектурни студия с над 10 години проектантска практика, за да интерпретират една тема - “Без страх”, под формата на лекция или дискусия.
Всяка уважаваща себе си професионална архитектурна организация в света обикновено раздава годишни награди за най-добри сгради. През пролетта на 2018 и българската Камара на архитектите направи пилотно издание с двустепенна селекция и международно жури, а финалисти станаха вече познати предимно добри сгради от последните 10 години. Сега остава да видим какво добро има да предложи българската архитектура и година за година
Въпреки че от самото си създаване преди 3 години фестивалът за документално кино "Master of Arts" има специална секция “Архитектура и дизайн”, чак през 2018 той масово проби и в архитектурните среди - с филмите "Die Böhms: Architektur Einer Familie / Concrete Love", с "Бярке Ингелс - времето на архитекта" и особено с "Рем" - за култовия холандски архитект Рем Кулхас. Този последният филм събра нечувано множество архитекти на прожекцията си в кино “Люмиер”.
“Социален клуб” е една от инициативите на “Студио Комплект” и пространството “Генератор”, която цели да представи актуалните дизайн и архитектурни теми на по-широка от обичайната гилдийна публика. През 2018 имаха две важни издания - “Милански преглед” през май за тазгодишния мебелен панаир Salonе dеl Mobile в Милано и “Венециански преглед” през октомври, когато събраха хора за обсъждане на 16-ото Архитектурно биенале във Венеция.
През октомври в България последователно гостуваха главните архитекти на Москва и Белград Сергей Кузнецов и Милутин Фолич, за да участват в първите две издания на т.нар. “Разговори за града” - публични дискусии за градската среда. Идеята, разбира се, отново е да почерпим чужд опит как София да стане “град за хората”, а връзката с неуморния датски урбанист Ян Геел (който работи и с трите града) е очевидна.
Гласуване на публиката |
Гласове | |
---|---|---|
ЕАСА на Витоша | 26.82% | 412 |
“Български архитектурни награди” на КАБ | 22.20% | 341 |
Флашмоб в Централна баня | 18.29% | 281 |
Архитектурен форум БЕЗ СТРАХ/10 след 10 | 11.52% | 177 |
Секция “Архитектура и дизайн” на филмовия фестивал Master of Arts | 10.03% | 154 |
НАГ организират “Разговори за града” | 6.38% | 98 |
“Социален клуб” в Генератор | 4.75% | 73 |
Общо: | 1536 |
Американски политик и активист, член на Демократическата партия. 29-годишна. Става най-младата жена-член на американския Конгрес през януари 2019 след независима, самофинансирана кампания. Владее до съвършенство социалните мрежи.
Награда на журито
Архитектурата е бавна и обикновено последна е засегната от големите културни и политически процеси. Но през последните години набиращият сили нов консерватизъм удари и нея. Архитектурният консерватизъм е свързан с възхвала на “красотата” на романтичното минало, с носталгия по “велики” исторически периоди, с култ към прединдустриалното занаятчийско майсторство. В резултат модернизмът е под обстрел, а национализмът надделява над здравия разум.
Защо печели? Защото консерватизмът е всеобщата тенденция на 2018, а последствията от него ще са не само материални, а също културни и манталитетни. Макар и слабо проявен в българската архитектура засега, тази награда е предупреждение. Очаквайте консервативната мода от политиката и социалните мрежи да достигне архитектурата и да роди чудовища.
Награда на публиката
Тази тенденция тлее от много години, през които обяснявахме, че обществените пространства се ремонтират зле, че дълготрайни естествени материали се сменят с еднодневки, че камък не се боядисва и видим бетон не се топлоизолира. През 2018 профанизирането на българския град стана прекалено видимо и вече е ясно, че говорим за явление, което ще промени сериозно и за дълго архитектурната среда около нас. Причините са много, резултатът е един - унифицирани мазилкови сгради и пространства без характер и с лош детайл.
Гласуване на публиката |
Гласове | |
---|---|---|
Унищожаването на архитектурния детайл в българския град | 74.25% | 1093 |
Новият архитектурен консерватизъм | 25.75% | 379 |
Общо: | 1472 |
Митологизирани личности, важни за българското национално самочувствие. Главни герои във Facebook страница, която смесва патриотични клишета с попкултура.
Награда за 2018 в тази категория не се връчва. Категория "Архитектурен конкурс" присъства неизменно още от първото издание на WhATA Awards през 2010. Не е празна и през 2018. Номинациите в нея са добре опаковани намерения, които обаче са се издънили в един или друг етап и в резултат вместо да помагат, деформират и без това хилавите добри конкурсни практики у нас.
В края на април Община Велико Търново обяви амбициозен конкурс за Нов градски център на мястото на старото Военно училище в града. Конкурсът беше международен с победител италианския архитект Клаудио Нарди. Конкурсът във Велико Търново обаче се превърна в първия конкурс в новата история на България, в който (поне според официалните протоколи) близо 70% от участниците (44 от 62) не бяха допуснати до оценяване или бяха декласирани по технически причини.
Конкурсът за вторичен софийски градски център в района на Централна гара изглеждаше като упражнение за градоустройствени концепции и красиви визуализации, което скоро няма да стигне до проект и реализация. Но успя да събере 11 проекта и да излъчи победител (“А и А Архитекти”), който прави пешеходен плац пред гарата и нова концертна зала от другата страна. И все пак този конкурс можеше да е и малко по-полезно упражнение със задание, което да пробва да реши отдавна зациклили проблеми в северната част на София.
През септември Столична община обяви поредния конкурс за площад “Света Неделя”, замислен като реално международен и двуетапен. Но критериите, свързани с пресяване на кандидатите от първия към втория етап (изисквания за декари проектирани подобни площади през последните 3 години и минимум милион и половина лева годишен оборот например), доведоха до грандиозен конкурсен скандал, в резултат на който Камарата на архитектите свали доверието си от конкурса, а НАГ безпрецедентно отмени вече обявената обществена поръчка.
В средата на ноември в София бе прекратен обявеният през юни конкурс за възстановяване на Мемориала на войниците от Първи и Шести пехотни полкове, който трябва да се издигне на мястото на съборения паметник “1300 години България” пред НДК. Всички общо 5 подадени проекта бяха дисквалифицирани по технически причини от журито, председателствано от заместник-кмета по културата Тодор Чобанов. Иска ни се да вярваме, че това е логичният финал на един безсмислен и вреден конкурс.
Импровизиран музикален дует, пуснал през май 2018 парчето “Архитект Бузев” с припев “Пази достойнство, дете да се гордей”. Стоян Роянов е музикант и участник в Big Brother Most Wanted 2018. Виктор Бузев е главен архитект на Община Варна и инициатор на международния архитектурен конкурс за нова библиотека в града.
Награда на журито
Villa DO е едноетажна къща с дървена конструкция, построена само за една година за скромните 60 000 евро сред силно зашумените склонове на северна Стара планина. Тъмна и минималистична отвън, с отчетлив растер на вертикалните прозоречни шлицове, къщата има топъл интериор, който прави хубав битов контраст без излишни залитания.
Защо печели? Защото е пример за достъпен добър дизайн. Какво друго, ако не достъпен добър дизайн, да наградим в годината, в която се навършват 100 години от основаването на Bauhaus?
Награда на публиката
Фолклорният център в село Чавдар включва както реставрирана възрожденска къща, така и нова пристройка с две изложбени зали, която не крие, че е проектирана през XXI век. Целият комплекс има специално разработена визуална идентичност - шрифт, лого, графичен дизайн по новите фасади. И показва, че баналното възрожденско наследство се оказва не толкова лоша идентичност, когато се интерпретира от съвременни хора без комплекси.
Y House в покрайнините на Самоков залага на класически прийом - каменна база и дървена “къщичка” със скатен покрив, кацнала върху нея. Тук обаче няма грам битов традиционализъм, а само перфектен детайл, добри пропорции и категорична модерност. Българските покрайнини имат огромна нужда от повече такива къщи.
Допреди няколко месеца тенис кортовете в софийския парк “Заимов” представляваха купчина безлични 90-арски постройки, днес те са интригуваща композиция от летящи дървени скатни покриви и прозрачни и полупрозрачни обеми, които освен това запазват всички дървета в парка.
След конкурс, проведен през 2016, Младежкият дом във Варна бе изцяло реконструиран по свеж проект, който му сложи фасада с огромни надписи на няколко езика, цветни стъкла, нова стълба и асансьор за достъп до плоския покрив - вече използваема тераса за събития с изглед към Червения площад във Варна.
Представителната приемна сграда с музей към Боянската църква е проектирана през 80-те, а през 90-те е изоставена. Настоящата ѝ реконструкция от музей в детска градина от живия автор на оригиналния проект е истинско спасение.
IV House е група от 4 редови къщи в неблагополучната местност “Гърдова глава” в София, но показва съвсем различно отношение към средата - ажурни огради, намерен мащаб и, разбира се, добър детайл. Къщите очевидно не са скъпи, но ето че можело да се правят нормални сгради и само с мазилка и малко дърво.
Офис сградата на плевенската шивашка фирма “Deciso Monni” е минималистичен стъклен куб отвън с богато вътрешно пространство, което изненадва с впечатляващ атриум, вертикални зелени стени и интересно разпределение. И е пример за адекватна намеса в промишлените зони, с които е снабден почти всеки български град.
Бизнес сграда “Графикс” е нормалното европеидно офис кубче с червения “Х”, което от известно време допълва шарения фронт на Цариградско шосе. Растерна фасада се вписва добре в гъсто застроената среда на Младост 1. Сградата има съвременно отигран интериор и е един от малкото опити за “умна” високотехнологична сграда у нас – със саморегулиране на осветеността, климатизацията и асансьорния трафик.
Гласуване на публиката |
Гласове | |
---|---|---|
Фолклорен център, село Чавдар | 22.25% | 358 |
Реконструкция на Младежки дом, Варна | 14.54% | 234 |
Villa DO, Петрохан | 13.49% | 217 |
Y House, Самоков | 13.30% | 214 |
Реконструкция на Приемната сграда към Боянската църква в 112 ЦДГ “Детски свят” | 11.56% | 186 |
Реконструкция на тенис комплекс в парка “Заимов”, София | 9.94% | 160 |
Офис сграда към шивашка фабрика, Плевен | 6.53% | 105 |
Бизнес сграда “Графикс”, София | 5.16% | 83 |
IV House, София | 3.23% | 52 |
Общо: | 1609 |
Стандартна етажерка, част от каталога на голям шведски мебелен производител. Един от най-успешните продукти на марката, от който продължават да се произвеждат по един брой на всеки три секунди. През 2019 етажерката навършва 40 години.
Награда на журито
Награда на публиката
Ако имаше дума на годината в тази класация, то за 2018 тя щеше да е “ремонт”. И не просто “ремонт”, а “Ремонтът” на софийския “Граф”. Скандалите около улица “Граф Игнатиев” са бъг на много нива и последното, оказа се, е цветът на плочите пред църквата “Свети Седмочисленици”, който отпуши реакцията. В резултат ремонтът се превърна в социален експеримент, в който бушоните гърмят един след друг, а властта паникьосано променя решенията си в зависимост от мненията и ироничните колажи в социалните мрежи.
Защо печели? Защото е бъг на много и най-различни нива, включително неархитектурни. И показа нещо ново, изострено до крайност - “властта” на социалните мрежи над властта.
Ясно е, че думата на 2018 е “ремонт”. Но докато всички са вперили поглед в софийския “Граф Игнатиев”, в провинцията е погром, който така и не стига до централните медии, не води до оставки на кметове, нито до разследвания за корупция, но също толкова успешно унищожава архитектурата и градската среда. Този бъг е сборна номинация на всички проекти за ремонт, обновяване, подмяна на настилката и прочие инициативи на българските общини за усвояване на бюджетни и евросредства, които през 2018 сякаш доведоха до най- “видими резултати”. И на повечето места гледката никак не е приятна.
Всяка година тези номинации отбелязват поредното събаряне, самосрутване или опожаряване на стара къща, тютюнев склад, паметник или Царски конюшни. 2018 не направи изключение. През годината обаче бяха съборени и редица архитектурно ценни сгради, но без официален статут за културно наследство. В такива случаи, формално, протести и гражданско недоволство са безсмислени - собственикът на сградата може да прави с нея каквото си иска. Гражданско недоволство обаче има, при това винаги. И въпросът е как стана така, че съществува разминаване между това, което обществото счита за ценно, и това, което нормативната наредба определя като ценно (сиреч като недвижимо културно наследство)?
През 2018 рязането и окастрянето на стари дървета и цялостното премахване на короните на възрастни растения придоби неприятни размери, успоредно с масовите ремонти на улици и булеварди в страната. Дърветата се режат до стъбло, короните се кастрят без идея за уличен силует и хармония, премахват се традиционни видове дървета и се заменят с декоративни, растат нетрайни хилави нови корони, а здравето на дърветата се уврежда трайно, казват специалистите. Ние специалисти не сме, но едно е видно - улиците ни изглеждат зле през по-голяма част от времето.
Гласуване на публиката |
Гласове | |
---|---|---|
(Скандалите около) ремонта на улица “Граф Игнатиев” в София | 39.60% | 626 |
Събарянето на архитектурно ценни сгради без статут | 23.91% | 378 |
Ремонтите на централни зони, улици и площади в страната | 21.00% | 332 |
“Обезглавяването” на дърветата в българските градове | 15.50% | 245 |
Общо: | 1581 |
Герой от филма “Brexit”. Политически стратег в сянка, фикционален виновник за излизане на Великобритания от Европейския съюз. В ролята: Бенедикт Къмбърбач.
Награда на журито
Награда на публиката
“Интериорът възпитава”, твърдят младите архитекти от студио “Лусио” и работят за това възпитание на най-подходящите места - в училища и детски градини. Такъв е "Центърът за природни науки и предприемачество" в 1 ОУ “Н. Й. Вапцаров”, Берковица, който дава на децата не просто ремонт, a провокиращи мисленето дизайнерски намеси. По аналогичен начин възпитават във визуална и изобщо всякаква култура новите кабинети по японски език в 138 СУ в София, проектирани от българо-японското студио YAMAZAKI+IVANOVA architects.
Защо печели? Защото се надяваме тези 2 училища да станат заразителен пример. А и архитектурата наистина трябва да възпитава. От малки.
"Градски детектив" е подкаст за софийските потайности и легенди, който тръгна в края на април с разследване на култовата софийска фраза "Винаги някой някъде реже нещо с флекс", а после и с епизоди за първите български графити, Зона Б5, градските подземия, “Софийското море” и завърши ударно първия си сезон през лятото на 2018 със спомени за Световния младежки фестивал, който се е провел в София точно преди 50 години, в размирната 1968.
“Което остава” е импровизиран социален спектакъл, продуциран от студиото за документален театър Vox Populi и сдружение “За Земята”, който повежда актьори и публика по следите на софийските събирачи на рециклируеми отпадъци, а едновременно с това ни показва и непознатото лице на софийските улици, тайни вътрешни дворове и мазета, стълби и статуи, скрити врати и фасади. Освен скитниците, градът е другият истински герой в този пърформанс.
През пролетта на 2018 италианската организация "Start for Talents" обяви отворен и концептуален конкурс как би изглеждало едно училище за реставрация при археологическите разкопки на Херкулан. Победител в този конкурс стана българското студио 8 1/2 с обмислен проект за вкопана във вулканичните скали структура, която пази средата, но се разгръща в дълбочина, изграждайки поредица от осъвременени антични пространства - перистилен двор, куполна зала, арки и сводове.
Изложбата “Структури на мисълта” в галерия "Структура" е проект за съвременно изкуство с куратор австриеца Валтер Зайдл, а двама от участниците в изложбата бяха Сабине Битер и Хелмут Вебер с работата си “Справяне с историята”. В нея те конструираха гигантски силует на съборения през лятото на 2017 паметник “1300 години България” пред НДК като междувременно дадоха няколко интервюта, в които спокойно показаха как трябва да се говори за минало, история, архитектура и памет.
През пролетта на 2018 влязоха в сила измененията в Закона за устройство и застрояване на територията на Столична община (ЗУЗСО), част от които регламентират и височините на сградите в т.нар. “смесени многофункционални зони” (СМФ) - до 50 метра в центъра на София, 15 метра в зоните около южната дъга и 75 метра в останалите части на града с няколко зони-изключения. Именно в СМФ зоните в момента се строят всички нови високи сгради в София и именно там се появиха най-скандалните проекти за небостъргачи като “Парадайс тауър” в Лозенец.
Stroiinfo.com са активни, информирани и отразяват архитектурните новини бързо и навреме. Пишат за нови сгради и материали, съобщават новини за събития и конкурси, превеждат статии, дават съвети за архитектурна фотография и дори за подаръци. Не държат да са политически коректни като повечето строителни медии. Приличат на архитектурен дайджест, а това е хубава ниша.
Многофункционалната зала “Арена” в Шумен може да е празна през повечето време, но мястото успя да превърне запустелите терени на бившия Пети полк в оживена публична зона, където хората водят децата си на разходка, възрастните се събират на раздумка, а в летните вечери, казват, нямало свободни пейки от младежи, дошли там с колите си. Колко му трябва на един град.
Гласуване на публиката |
Гласове | |
---|---|---|
Добрите училищни ремонти | 62.38% | 1272 |
Закон ограничава височините на застрояване в София | 13.29% | 271 |
Студентската архитектурна медия Stroiinfo.com | 7.70% | 157 |
Студио 8 1/2 печелят първа награда на конкурс за училище по реставрация в Херкулан | 5.89% | 120 |
“Градски детектив” – подкаст за градски легенди | 3.53% | 72 |
Изложба “Структури на мисълта”, галерия “Структура” | 2.94% | 60 |
Градското пространство около зала “Арена”, Шумен | 2.55% | 52 |
“Което остава”, документален пърформанс-променада, Vox Populi | 1.72% | 35 |
Общо: | 2039 |
Основатели на американската компания за споделени работни пространства WeWork, която управлява близо 1 млн. кв. м офиси в 32 страни по света. През май 2018 Бярке Ингелс става главен архитект на компанията. Запознали се, докато проектирал първата им детска градина WeGrow.
Награда на журито
“Toward a Concrete Utopia: Architecture in Yugoslavia 1948-1980” е книгата-каталог, съпътстваща едноименната изложба, която се откри на 15 юли в Музея на модерното изкуство (МоМА) в Ню Йорк. Това е първата изложба, която показва архитектурата на бивша европейска социалистическа държава като част от световното архитектурно наследство на модернизма и стана едно от категоричните световни архитектурни събития на 2018.
Защо печели? Защото събира на (качествена) хартия ярките архитектурни експерименти в титова Югославия. И е космополитна книга, отвъд стандартната юго-носталгия.
Награда на публиката
“Смъртта и животът на големите американски градове” е първата и най-влиятелна книга на американската журналистка и активистка Джейн Джейкъбс. В края на септември 2018, близо 60 години след първото си издание в САЩ, тя се появи за пръв път и на български език. Книгата е лека и четивна и чрез множество примери доказва тезите на Джейкъбс, че добрите за живеене градове са градове за хората. Да, Ян Геел дължи много на Джейкъбс и да, книгата му “Градове за хората” е вдъхновена от нея, макар и писана десетки години по-късно.
Phaidon е тежката артилерия в архитектурното книгопечатане - и преносно, и буквално. Беше въпрос на време да отбележат и носталгичното възраждане на всемирния интерес към брутализма с подобаващ том. “Atlas of Brutalist Architecture” включва 878 сгради от 102 страни в 560 страници, сред които има и 4 български примера: Интерхотел “Велико Търново”, Бузлуджа, паметникът “1300 години България” в Шумен и Паметникът на българо-съветската дружба във Варна със снимки на фотографа Никола Михов.
“SOS Brutalism. A Global Survey” е професионална селекция с бруталистична архитектура от 1950-те до 1970-те, резултат от няколкогодишно изследване, инициирано от Deutsches Architekturmuseum (DAM), което създаде глобална база данни и събра 120 ключови сгради от този архитектурен стил, включително няколко вече безвъзвратно загубени български примера - хотел “Континентал”, ресторант “Магура” и бар “Ориент”, всички в Слънчев бряг.
Гласуване на публиката |
Гласове | |
---|---|---|
“Смъртта и животът на големите американски градове”, Джейн Джейкъбс | 39.42% | 520 |
“Atlas of Brutalist Architecture” | 25.93% | 342 |
“SOS Brutalism. A Global Survey” | 18.50% | 244 |
“Toward a Concrete Utopia: Architecture in Yugoslavia 1948-1980” | 16.15% | 213 |
Общо: | 1319 |
Хип-хоп трио, прочуло се с виртуозно редене на рими, дълбоки бийтове и с това, че двама от членовете му са от столичния квартал Борово. През 2018 издават албума “Прилив”, на чиято обложка има снимка на кула за скокове в изоставен басейн от соца.
Във времена на фрагментиране и индивидуализъм, на социални балони и оспорвани авторитети все по-трудно е една личност да повлияе на много. Затова тази година номинацията тук е групова и е свързана с две от най-актуалните теми на 2018 - социалните мрежи и ремонтите. Личност на 2018 е гражданинът от социалните мрежи - онзи неуморен коментатор, който пише възмутени статуси, прави колажи и се гаври с клипове и монтажи на недомислиците в средата около нас. Неговата власт за момента води до оставки, отмяна на конкурси и граждански контрол върху ремонти и обществени поръчки, но нека не се лъжем. Тази власт е краткотрайна и илюзорна, както всичко в информационния водовъртеж, в който живеем. И трябва да сме наясно с неизбежните странични ефекти - мнението на експертите ще се обезценява все повече, а управляващите ще са все по-парализирани да прокарват смели визионерски решения. Особено преди избори.
30 европейски интелектуалци, които през януари 2019 написаха открито писмо в защита на идеята “Европа”. Сред тях бяха Бернар-Анри Леви, Салман Рушди, Орхан Памук, Елфриде Йелинек, Адам Михник, Милан Кундера, Херта Мюлер, Йън Макюън, Марио Варгас Льоса. Писмото предизвика вял дебат.
Гласове | ||
---|---|---|
Архитекти или студенти по архитектура | 18.46% | 441 |
Хора с друга професия | 81.54% | 1948 |
Общо: | 2389 |
През 2018 имаше две големи теми. Ремонтите, които очертаха една от водещите тенденции на годината – унищожаването на архитектурния детайл в българския град. И новият консерватизъм, който отчетливо набра сили във всички сфери на обществото.
Никоя от тези тенденции не е само българска и всяка от тях заплашва с устойчивост. В крайна сметка обаче се оказа, че докато светът се фрагментира и национализира все повече, България, поне архитектурно, изглежда все по-глобална – и в доброто, и в лошото.
Изпращаме 2018 с надеждата, че социалната роля на архитектурата ще бъде реабилитирана, антилибералната вълна ще отшуми, а идеята “Европа” ще оцелее. Предстои ни интересна година.
А номинациите за десетите WhATA Awards 2019 идват през декември, малко след Коледа.
Необходимо уточнение: Имената и образите на личностите, които връчват наградите, са използвани без тяхно позволение, но пък с най-добри чувства, дори и да не изглежда така.
Автор на въвеждащата анимация: Атанас Филипов
Автори или източници на изображения от съдържанието:
Ралица Стойнова, Градът, EASA Bulgaria, Термално – Нормално, Georgi Ivanov, “А и А Архитекти”, Община Велико Търново, Столична община, Studio Noise, ABCDspace, folklorecenter.bg, Петър Стефанов, Венцислава Василева, Асен Емилов, Минко Минев, Юлия Лазарова, Чавдар Гюзелев, Тони Патето, CityBuild.bg, edinni.bg, Румяна Тонева за 24 часа, stara-sofia.com, Градски детектив, Михаил Георгиев, Студио 8 1/2, Велко Ангелов, Сграда на годината, Студио “Лусио”, YAMAZAKI+IVANOVA architects, Vectto (CC by 3.0), неизвестни автори от Facebook.Ako сме ползвали ваша снимка, а не сте споменати тук, пишете ни.
Вече 10 години WhATA правят WhATA Awards про боно за обществото. Ако следите и цените WhATA Awards, можете да ги подкрепите с малки месечни дарения, за да покажете на създателите им, че усилията им имат смисъл.