Защо не трябва да се събаря паметникът пред НДК

от Анета Василева, 16.07.2012 | 90 коментара

Има някои теми, по които дори умни хора започват да говорят глупости. Паметникът пред НДК е една от тях.

Поводът за този пост е, че Софийска община отделя 90 000 лева за премахване на по-голяма част от паметника до края на лятото като опасна и реакциите около тази новина.

Винаги е интересно да се наблюдава как такива теми като събарянето на Мавзолея, на Паметника на съветската армия или на този пред НДК събират далеч повече народна страст и емоции, отколкото липсата на еднородна и последователна тротоарна настилка дори в идеалния център на София, безсмислените и скъпи кръстовища на 2 нива, които се строят в момента, или пък упоритата липса на нормални паркинги в града. Все неща, които влияят далеч повече на ежедневния бит на софиянци.

Още по-забавно е да се следят разгорещените дискусии на тема красиво и грозно. Понятия толкова субективни, че ако на тяхна база се събаряха сгради и паметници, вярвайте, нямаше да има къде да живеем.

А всъщност всичко е въпрос на поддръжка и отношение към околната среда, историческата околна среда. Да, и соцът е от нея, както и къщите от царско време по Шипка и античните камъни от Сердика.


Паметникът при откриването си, 1981 година. Photo: Изгубената България


И днес

Затова не виждаме смисъл от конкурси за адаптация, от разгорещени драми по форумите и от тръшкане на общински чиновници как да намерят най-евтината оферта да съборят паметник, част от историята на София.

Паметниците от всяка епоха трябва да се поддържат, почистват и ремонтират. Точка.

Нали не мислите, че на чужденците купчина антични камъни са им по-интересни от бетонните чудовища на соца? Правилно, изобщо не са им по-интересни.

И съвсем междудругото, ние мислим, че паметникът на Гарибалди на едноименния площад или св. София пред ЦУМ са далеч по-грозни.

***

Междувременно излезе и поредната фотографска книга за соц-монументите Forget Your Past на Никола Михов. Бас ловим, че от нея далеч повече хора в чужбина и не само ще се заинтересуват от България и миналото й, отколкото от поредната брошура за тракийските златни съкровища или от фалшиви мощи на библейски светци.

Коментари

  1. Creator (16 юли)

    +1 за паметника.
    Преди време когато дискусиите се бяха разгорещили се трогнах (нехарактерно за мен) и скалъпих един бърз плакат – store.picbg.net/pubp… . Жалко че годините на построяване не си личат (все пак беше плакат :))) защото в случая визията говори повече от “бръщолевенията”.

  2. Мад (16 юли)

    Не съм съгласен, това не е паметник, а някаква отвратително грозна купчина стомана и бетон, която е и опасна.
    Не съм съгласен и за “безсмислените” кръстовища на две нива.

  3. Иво (16 юли)

    Споделям мнението напълно. И тъкмо си казах – “прекрасна статия дай боже повече хора да я прочетат”, когато видаях фразата “фалшиви мощи на библейски светци”. Това нотка атеизъм ли е или просто се съмняваш в автентичността им? Защото ако нямаш доказателства да твърдиш, че са фалшиви просто не го казвай. До колкото знам тези мощи бяха датирани и в чужбина и се доказа, че са от времето когато е живял Св. Йоан. А тези мощи представляват голям интерес за много хора, особено руснаци, които така или иначе са голям дял от туристите в България.

  4. Creator (16 юли)

    Мад – грозно и красиво са относителни понятия.Опасен е поради “преднамерена поддръжка”.Това, че е значим паметник (грозен,хубав наричай го както си искаш) на новата ни история обаче е обективен факт.

  5. Спас Колев (16 юли)

    @Creator: Опасен е преди всички поради некадърно направения проект и още по-некачественото му изпълнение. Паметник, който започва да се разпада на 20-тата година, не говори за особено дълга памет. Виждал съм плевни, които са в пъти по-стари, а никой не ги поддържа.

  6. милли (16 юли)

    Ми мислете си, че бил по-хубав от онзи на “Гарибалди”, всеки има право на лош вкус.

  7. инж. Илиан Илиев (16 юли)

    Малко е странно, че дори в статията защитаваща паметника никъде не се споменава името му. Дали е така защото няма такова или защото и то като самия него е отдавна забравено и изоставено?
    Факта е, че този паметник от години е символ на грозота и разруха – било то заради външния му вид, било то заради предполагаемите обитатели на оградената около него площ. Сигурно малцина родени след откриването му знаят какво е трябвало да символизира. И след като се е стигнало до тук и за 10-те години(а може би повече) откакто е в това състояние не са се намерили пари за неговата реставрация, по-добре да се премахне и там да се посадят няколко дръвчета. А сравнението с Св. София е малко нелепо.

    Колкото до кръстовищата, те не са панацея, няма да решат всички проблеми, но мисля че ще имат ефект. Дали за скъпи или не е друг въпрос.

  8. shinoaa (16 юли)

    Като гледам старата снимка на паметника… Дори ми харесва, да ви кажа. Дали пък да не си го стегнем и да си му се радваме? Сериозно!

    Каквото е миналото ни, такива са и паметниците ни. Като ги махнем, няма да си изтрием и историята. Ако тези, които възторжено крещят срещу монументите на соца мислят, че така ще се отърват и от миналото си – грешат. Време е да го разберат! След което и да престанат с рушенето…

  9. Димитър (16 юли)

    Това, че не са се намерили пари за поддръжката не е никакъв аргумент да бъде съборен паметникът. Първо – защото предполага, че са били търсени, което далеч не е сигурно, второ – защото за събаряне изведнъж се оказва, че имало пари. Всичко е въпрос на приоритети и това че някои доволно потриват ръце, че паметник за 1300 години България ще бъде разрушен и ще платят за това, но не и за възстановяване, говори много зле за приоритетите им. Още нещо – това е паметник ОТ новата ни история, но НА цялата. Това не е паметник на соца, че да бъде обект на сляпо отричане като такъв. И да беше – такова отричане на всичко “соц” само по себе си издава много ограничен светоглед. Французите, примерно, дали са разрушили Версай – символ и материално въплъщение на абсолютизма? Това че го поддържат означава ли, че искат да възстановят монархията? Съществуването му означава ли, че трябва да се срамуват от историята си?

  10. Странник (16 юли)

    Не знам колко гениален трябва да е даден индивид за да смята, че заличаването на паметниците е мъдро решение!!!

  11. Мартин (16 юли)

    Дааа комплексът за малоценност и грозноватост се обади със страшна сила в управляващите. От години обектът е бил като трън в гъза на благоприличните чиновници, които се пънат с всички сили да генерират куха представителност и сънуват кошмари как се излагаме пред чужденците и как ни сочат с пръст. Жалка картинка наблюдавана на много нива.
    За всички изнежени приятели, които се боят от грозното мога да кажа, че красотата няма да спаси света. Замазването на тази точка няма да скрие мизериите около управлението на цялата градска тъкан. Да паметникът е перфектно огледало на процесите в обществото ни, интересен проект изпълнен от леваци, разпадащ се до наши дни и наблюдаван от други леваци, които нямат никаква представа какво да го правят.
    И знаете ли какъв е проблемът? Не е самият паметник, не е и фактът, че е некачествено направен и се руши, не е и режимът по време на който е построен, проблемът е, че през всички тези години никой не посмя да вземе отношение. Проблемът е че през тези години около паметника се поддържаше кочина и това изгради имиджа му.
    Малко намеса беше нужна за да се реставрира и облагороди средата му, но комплексът надделя. Болезнените спомени от режима заглушиха въображението и мултиплицираха мърлящината.

    Срам ви е от миналото? Ами да сте го променяли когато е било време, сега е късно…

    ПП: А, да за Гарибалди и статуята на София съм абсолютно съгласен с авторите.

  12. ? (16 юли)

    Уважаеми ?А,
    Прав ли съм да мисля, че по вашата логика всички паметници на приятелските, да не кажем родителски съветски лидери, дори братя, трябваше да бъдат оставени? Например, за да бъдем конкретни, паметникът на чичко Ленин пред Булбанк.

  13. Creator (16 юли)

    ? Не усещаш ли ,че е някак си некоректно да сравняваш паметник по случаи 1300 годишнината на държавата ни с бюста на Ленин?Пък и “призрака на комунизма” от няколко десетилетия е вече само “туристическа атракция”.

  14. Maxin (16 юли)

    Не ме е срам от миналото ни, напротив, горда съм с него. Но миналото ни заслужава един прекрасен, достоен паметник, а не нещо което се разпада след около 20 години. Надявам се да го разрушат и на негово място да построят огромен паметник, който да ни напомня цялата наша история и какви управници и народ сме били.
    Ето какво мислят чужденците за тази грозотия:
    mikkro.com/?p=168

  15. архитект (16 юли)

    Може да се сложи една съвременна арт инсталация. Вижте например Crown fountain в Чикаго: en.wikipedia.org/wik… www.youtube.com/watc…

  16. seo Георги Стефанов (16 юли)

    Събарянето на мавзолея беше глупост. Тази масивна сграда можеше да се ползва за 100 неща. Но за този паметник не съм сигурен. Лично на мен това уродливо и полуразрушено недоразумение няма да ми липсва.

  17. Creator (16 юли)

    Maxin силно ме развесели :))))))))))))).Нали не смяташ тази “измислена блог историйка” която съм я чувал като виц за “представително мнение” :)))))))

  18. Софиянец (16 юли)

    Истинския въпрос е – Защо паметниците посветени на съветския окупатор са непоклатими, а паметника символ на България е създаден да се саморазруши?

  19. максарх (16 юли)

    Събарянето на паметници е глупост. Народ без минало няма и бъдеще. А кое, ако не паметниците говорят за миналото ни. Това сме ние, добри или лоши и си имаме история – богата и исторически оправдана. Но в години на духовна и материална деградация на обществото и държавата ни, такива мероприятия като събаряния, разрушения на обекти на културно историческа памет са напълно в духа на времето. Да не се учудваме, а да работим за новото ни Възраждане.

  20. Боянец (16 юли)

    Защото, Софиянец, е построен от подметколизачите на същите тези окупатори, чиято цел беше /и все още е/ заличаването на българското и сляпо слугуване на една чужда държава с чудовищна идеология.

  21. Елица Димитрова (16 юли)

    Дори в Русия са махнали статуите на Ленин и Сталин, което някак си опровергава аргумента “Всичко което е история трябва да се запази.” По тази логика трябваше да оставим и червената петолъчка на върха на Партийния дом, защото е част от историята ни, а на върха на Райхстага в Германия трябваше още да стои пречупения кръст. Всичко, което е морално остаряло трябва да се демонтира и да се постави в музей с необходимото обяснение и прочит на историята на табелка до него. Паметникът служи, за да покаже почит и уважение. УНИЗИТЕЛНО за България е да има огромен паметник на съветската армия окупирала страната в центъра на столицата си.

    От статията не разбрах предложението на авторите за съдбата на въпросния паметник. Да се реставрира в оригиналния му вид от 1981г? И оставяйки всички други паметници и кръстовища настрана, този сам по себе си красив паметник ли е според вас?

  22. Марин (16 юли)

    Днес научих за един много точен подход при оценяването на едно нещо дали е ценно и добро. Човек би ли платил за него?

    На защитниците на паметника, споменаван от моите връстници с името “шестоъгълен петох.йник” задавам този въпрос. Бихте ли ппатили от своите пари за възстановяване на този паметник и колко?.
    Моят отговор е: Аз бих платил веднага 50 лв. за премахването му. Бих платил още 50 лв. за възстановяване на войнишките паметници на старото им място (точно там където се намира това архи недоразумение).

  23. Мартин (16 юли)

    Елица, кое е унизителното в случая и защо трябва да копираме това което са направили в Русия все едно те са най-правилните. Писнало ми е да се сравняваме с батковците все едно не можем да преценим трезво ние какво искаме. Нали не сме вече тяхна колония. Защо чак сега трябва да се събарят след като както каза Creator по-горе те вече са нищо повече от туристическа атракция?

    Има една думичка и тя е автентичност. За мен паметникът е кух от към знаковост , нито го свързвам с честването на годишнината, нито с уродливия соц режим, но той е автентичен и е правен от автор уважаван от мен. С бутането му пейзажът ще стане чистичък и спретнат и няма да ни е срам пред чужденците, но и средата ще се е обезличила.

    Ако тея от които зависи, които най-обичат да рушат бяха подсилили и боядисали металната структура и цялото корито под паметника бе преосмислено и облагородено (понижаването на нивото е идеално за скейт басейн), тогава щяхме да гледаме с други очи на структурата. Но явно когато нещо е мръсно и се ползва за кенеф, е по-лесно да се бутне от колкото да се изчисти. Бас държа обаче, че ще излезе много по-евтино да се направят няколко заварки и да се нанесе боя, от колкото да се събори цялото нещо.

  24. И.Е. Станков (16 юли)

    Жалко наистина, явно България просто не е на нивото на паметника, не го разбира и от тази гледна точка, е доста логично да го разруши.
    Афганистан с талибаните си подобно изостана умствено и културно и си разруши 100метровите скални статуи на Буда. Не виждам разлика.

    Не ми се и спори по тази причина.

    Педи години протече много свежа дискусия под един пост на Провокад:
    provocad.com/1300

    Няма какво да добавя.

    Насила хубост не става…

  25. LOL (16 юли)

    Мдаа, по тази логика е трябвало църквата “Св. Седмочисленици” да си остане джамия, както и немците да си запазят свастиките. Приемете го като факт – паметници ще се рушат винаги, на тяхно място ще идват нови. Може не винаги да е хубава тази тендеция, но ако толкова искате да се запази монумента, направете нещо. А този горе, между другото, е построен точно върху разрушен паметник. Ама не искате първоначалния да се възстанови, защо така?

  26. mocha e (17 юли)

    такак, сега, ами неможе ли нещо с мъх да се направи и да стане зелен целият. има едни такива стени и стават зелени, старчев няма ли мнение, ама е грозен де, ама ако пък ръждяса може и да стане някакси атмосфера на влаке на ужасите,а? whata? a?

  27. Иван (17 юли)

    Никакво събаряне! Да се почисти и обезопаси за тези 90хил. Тъй като никой го не ще, да не се възстановява в първоначалния си вид. Както си е в разпад е идеален. Гарантирам ще привлича туристи – най-грозният паметник в света!

    За име предлагам “Покорените и бездуховните”, а надпис в основата да пише “С благодарност на българските архитекти и строители.”

  28. Qna Platova (17 юли)

    Аз смятам, че паметниците са си добре, както са, все пак това, което е било изградено в миналото, живее и сега. Малко ми се струва като архитекрутна цензура. В центровете на големите градове в Австрия [където живея] има винаги по един паметник на освободителите от Съветската армия. Пример I: Виена. Този паметник се намира точно до Белведере, на централно място, огромен е.

    www.flickr.com/photo…

    Пример II: Братислава – модерна столица, развиваща се с бясна скорост, отдавна не се занимава с комунизма, поне това е впечатлението ми. Паметникът на Сталин, висок ~1,5 етажа, се намира точно в центъра, до Novy most, на площад L’udovita Štura. На около 200м оттам, пред Народния театър, има и един мъъъничък паметник на Съветската армия.

    www.cas.sk/galeria/2… – Сталин

    roves.homeip.net/200…

    Oтделно, на един хълм при Централната им гара е “големият” паметник на падналите съветски войници:

    bratislava

    Братислава хем е много малка, около 500000 жители, хем никога не е била толкова “привързана” към СССР, но и не заличава миналото си.

    За паметника на НДК обаче мисля, че няма друга алтернатива, освен да се махне, той вече не прилича на нищо! А като бях малка си играех на площадката с каменните пързалки и чешмичките и споменът е прекрасен, надявам се хубавото да се запази, а излишното и опасното да се махне.

  29. Todor Obreshkov (17 юли)

    Авторите на паметника:

    Скулптор:

    Валентин СТАРЧЕВ;

    Архитекти:

    арх. Александър БАРОВ,
    арх. Атанас АГУРА,
    арх. Владимир РОМЕНСКИ,
    арх. Александър БРАЙНОВ

    Конструктор:

    инж. Румен МЛАДЖОВ

  30. Ясен Панов (17 юли)

    Напълно съм съгласен, че разрушаването на някой паметник или сграда поражда повече полемика, отколкото липсата на каквито и да е условия за нормален градски живот (тротоари, площади, зелени площи, паркинги и много други неща). Съгласен съм, че и повечето мнения за събарянето на този паметник са, че той е грозен, което не е аргумент. За мен той е красив. Дори и така обезкостен. Във всеки случай е много по-стойностен от художническа и архитектурна гледна точка от паметника на Света София в центъра на София. професор Чапкънов е един голян скулптур, но с тази работа не успя (макар оригинала, който е 30 см висок, да е прекрасен). Също така смятам, че репликата на “Самарското знаме” от Ярослав Вешин, превърнато в скулптура и поставено сред невероятните работи на Далчев, е не само нелепо, но и много грозно. В този дух може да се пише много, но истината е – нека се градят нови неща, старите ги оставете на спокойствие.

  31. Асенов (17 юли)

    Паметниците в София са два вида – грозни и още по-грозни. Този, който авторите защитават е невъзможен, той не трябва да съществува. Но нека се замислим що за град и държава сме, щом най-високият паметник е тоя на Съветската армия, срещу Народното събрание стои руски цар, катедралният ни храм е кръстен на руски средновековен войн, двата булеварда на властта са с руски имена, а столичната община е на ул. Московска. Този списък може да продължи безкрайно. Хубавите паметници, които гледаме в Италия, например, са правени с любов, а не с партийно поръчение. Ние нямаме български паметници – заменили сме ги с руски. Ако приемем, че всичко трябва да си стои така – без събаряния и премествания, значи да се обречем завинаги на безродство, а белезите на поруганата ни независимост ще стърчат над мечтите ни да сме нормален град и нормална държава. Толкова към тези “толерантни” защитници на грозотиите от социализма и руските тотеми, налазили като кърлежи страната ни.

  32. ники (17 юли)

    Намесвате няколко теми на едно място. Единственото вярно, че че трябва да има дискусия и решенията да се вземат само след такава.
    За паметника – мисля, че трябва да се възстанови в оригиналния си вид, включително средата му, както и целия парк пред НДК, с няколко осъвременявания разбира се, но като цяло в оригиналния му замисъл. Защо, заяото това е паметник символизиращ историята на България с нейните възходи и падения, но историята на България. Много идеи има на sofia2020.bg
    За паметника на съветската армия – трябва да се премести, най-добре в новосъздадения музей на социалистическото изкуство, защото това е паметник на една лъжа – лъжата за освобождението на България от фашизма от страна на съветската армия, нещо което не само не се е случило, но напротив, това е паметник символ на поробването на страната – това е практически най-високият паметник в София и налага идеология и разбиране не само за историята на страната, но и за настоящето, което де дълбоко сбъркано и манипулирано. Този паметник няма място в центъра на София, още повече да бъде най-високия и основен паметник в София.
    За мавзолея – отново част от историята на София, посветен на един макар и дисконтиран българин, сграда, която наистина можеше да остане и да се използва.
    С две думи – не слагайте общ знаменател пред всичко.

  33. Сашо (17 юли)

    Не знам защо си мисля, че това не е паметник, а е монумент “1300 години България”, точно както “камбаните” не са паметник “Знаме на мира”, а монумент “Знаме на мира”.

    Смятам, че монументът би трябвало да се възстанови, но не в “оригиналния” си вид, а във вида, в който е проектиран да бъде – т.е. от бетон. Това с металната конструкция, доколкото знам, е било временно решение, поради бързането да се открие навреме.

    Този монумент просто беше нарочен за грозен. Покрай онзи гимназиално-остроумен прякор хората свикнаха да плюят “паметника” просто ей-така, по инерция, а един нонсенс, повторен сто хиляди пъти, започва да се възприема като общоизвестна истина.

    Що се отнася до т. нар. паметник на Света София, ако изобщо е паметник на нещо, мисля, че е паметник на неинформираността :-). Градски бъг. Някой забравили да проверят навреме какво точно означава Света София, на която е наречен нашият град… и така се получила много неловка ситуация…

  34. Марин (17 юли)

    Понеже споменахте инж. Румен Младжов, се сетих за един много важен аспект на спора. Паметникът изглежда доста опасен, първо трябва да се направи конструктивно обследване на съществуващата (и подложена на многогодишна корозия) стоманена конструкция. Сигурен съм, че изводите от този оглед ще са, че се налага много сериозно укрепване или разрушаване. Г-жи и г-да архитекти, съобразявайте се с физическите и химическите параметри на една твърде дълго изоставена конструкция. Ако беше носеща конструкция на сграда отдавна да са я рушнали без да има никакъв спор дали състоянието й е добро.

  35. Creator (18 юли)

    Паметника е нарочен за “грозен” защото при откриването му тогавашния ‘баща на нацията” не го е харесал.Затова и е спряла поддръжката му.
    Мен пък не ме кефи и НДК – някак си е грамаден и соц. – давам 50 лева за събарянето му.

  36. ФФФ (18 юли)

    Чудя се някои от участниците в спора имат ли елементарно чувство за естетика. Като “Сашо” например. Как може да харесваш идиотщини като Знаме на мира, или това пред НДК, а да хулиш единственият що годе красив софийски паметник. Май зад всичко прозират отново елементарните комунистически пристрастия, прикрити зад загриженост за “ паметта” и т.н. Този паметник трябва да се премахне, а тоя на Съветската армия да се премести в Димитромград. Съгласен съм и с човека, който смята, че руските паметници и имена трябва да се сменят с български.

  37. stf (18 юли)

    Лелеее, каквa разгорещенa diskusiq и то в разгара на летните жеги.

    Направо си представям всички участници в дискусията седнали под дебелите сенки на Баба Яга, стиснали по една запотена чаша с мента, сода и мнооого лед и бурно дебатират паметниците на София и :)

    Хайде аз отивам за лайм, че да ми е в тон с питието :)

  38. Мартин (18 юли)

    Като чета разни коментари по подобни теми се учудвам на следните безумни неща:

    Първото е, че хората продължават да се борят с някакъв призрак на комунизма. Добро утро! Този период свърши! Хелоууу. Съдейки по родителите си, които са твърдо убедени, че за всяко зло е виновен комунизма си давам сметка, че отдавна комунизмът се използва като супер ефективно средство за масова психоза. Да ясно е, че има хиляда видове мафия включително руска, но тези неща не се борят с бутане на паметници мили мои.

    Второто е фактът, че лично за мен строенето на паметници в 21ви век е меко казано безумно, затова въпросните статуи на Гарибалди и София лъхат на нафталин, не че са лоши, но биха им се радвали няколко века по-назад или пък съседите ни македонци с безумния си проект за център www.youtube.com/watc… просто нашите са в по-малък мащаб. Ако трябва да се строи монумент той трябва да е за сегашно събитие, аз такова не виждам.

    Ако трябва да избирам кой паметник да се бута, дали паметникът на съветската армия или този пред НДК бих спасил този пред НДК, най-малкото защото ми е по-интересен като сюжет.

  39. ники (18 юли)

    Мартине, призрака на комунизма още си броди и се застоява по някои архитектурни дадености. Всеки паметник се прави с определена цел и обикновено за да възхвали, почете и остави нещо на което да се обръща внимание и да се помни. Паметника на съветската армия е важен, ако не с друго, то поне с това, че е чудовищен символ. И докато съм съгласен с общата идея, че за да вървиш напред не е необходимо да рушиш направеното преди теб, то за този паметник специално, нещата стоят по друг начин. Просто защото това е символ и то много силен. Символ на лъжа и подмяна на истината, на насаждане не само на мнение, но на история. А иначе си прав – периода на комунизма и битката с него уж свърши – специално за паметника на съветската армия свърши още през 1993, когато общинският съвет взе решение за премахването му. Просто това решение не е изпълнено още. …. защо ли…. кой плаща за поддръжка на паметника, кой го чисти регулярно., потърси информация по темата….после пак ми говори за призраци……

  40. Ана (18 юли)

    Има няколко теми, които неотменно генерират страстни дебати – паметниците, циганите, пушенето на обществени места, бездомните кучета … и … сигурно има още.
    Проблемът е – какво се случва при толкова крайни мнения? Какъв е полезният ход? Ако паметникът пред НДК остане, едните хора ще са щастливи (например аз), а другите хора ще се фрустрират всеки път като го видят. А пък градът е за всички. Какво правим при това положение? Има ли изобщо опция да скъсим дистанцията между двата лагера или просто приемаме, че архитектите ще ходят с разбити сърца от липсващия паметник в единия случай. А ако остане, на противниците му ще им се разваля деня всеки път като го видят. Кофти работа.

  41. друг мартин (18 юли)

    А може ли на първо време от Паметника да се свали Шмайзера и постепенно да се махат фигурите на войниците, докато не се измисли някакво цялостно решение?

  42. mocha e (18 юли)

    Сега, неможе ли нещо с бетон да се полее и ндк и паметника, по съвременно да е

  43. Ани (18 юли)

    Аз от години си мечтая този монумент да се обезопаси и преправи – би било и полезно, и красиво, ако може да се стига до върха и отгоре да има площадка с далекогледи с монети за наблюдение на града. В София няма много (да не кажа никак) места, откъдето фотографи и туристи да могат да погледнат града “отвисоко”… а би било хубаво и мястото е подходящо. Отделно с подходящо осветление мястото може да бъде атрактивно и нощем, а в основата му да се правят изложби, също както на Моста на влюбените. Интересно ми е също какво направиха с парите от реклама, та нали близо година го бяха опаковали с билбордове?

  44. Michel (18 юли)

    @Ани:

    +1! Паметникът може да е грозен, но е паметник…

    Може да се ремонтира и промени, да стане интересен. Защо не музей на социализма долу, кафене горе наистина?… Или ресторант в подножието, а горе, на върха, площадка за наблюдение и снимане?…

    Защо не нещо друго?…

    А парите от билбордовете — за една година общината НЕ СЪБРА ли достатъчно такса от тях, че да финансира ремонт?… Площта им беше половин квадратен километър сигурно…

    Да се събаря е лесно. Ето ви мавзолей — скучно ни е — дайте да турим бомба, НЯМА мавзолей. (А че са го строили за шест дни хора, които са си оставили мнозина от тях здравето там, няма значение. Да, БКП бяха лоша партия, Димитров беше диктатор, режимът беше ужасен. Обаче сградата — тя ли ни е виновна?…)

    Интересно какво ли ще кажат хората днес за пирамидите? Фараонът навремето — диктатор! Роби и работници — вероятно хиляди са загинали по строителните прощадки… Самите пирамиди — пирамиди, нищо особено …

    Ами защо Египет не вземе да ги събори тези паметници като “свидетелства за диктаторския режим на фараоните”?

    Или във Франция да съборят Лувъра, че и там е имало диктатори? Ами Бастилията?…

    Българите — изоставяме паметниците си, рушим старите сгради в София една по една (за какво са ни? по-добре малко чакъл и ето ти платен паркинг! или малко бетон и алуминий, готова бизнес сграда! кой му трябват къщи от 1920-та година примерно…), не пазим ПОЧТИ нищо от миналото си …

    Ами заслужаваме си го явно… :-(

  45. Usted (19 юли)

    Поставянето му на едно с Паметника на Съветската Армия е нередно, защото докато вторият е по естествен начин опитомен от гражданите и с времето се превърна в жива, интегрирана част от градската култура, то 1300 години България е просто неприложим за нищо по никакъв начин, бил той и изрисуване с графити (строителните пана, които го обезопасяват не се броят, макар че в моето по-младо съзнание са си част от паметника), пиене на бира до него или каквоо и да било друго.

    Именно оставяйки го да се саморазпадне (забележете, не да бъде Разграбен като Бузлуджа например) общината направи нещо много умно – не го събори, демонстрирайки комплекси като с Мавзолея, а просто го остави да пребъде, докъдето му стигнат силиците.

  46. байкур (19 юли)

    това не може да се нарече паметник,още като го построиха стана обект на подигравки,СЪБАРЯЙЙЙЙЙЙЙЙ

  47. Боян (20 юли)

    Паметник? Хм, я да видим. Ако не знам какво запаметява, как ще разбера по бетона и железата…?!? “А тук, скъпи гости на България, можете да видите… ааам… (почесване по главата)… ммм, нещо свързано с историята беше, ама какво точно… Е, нека продължим към Националния дворец на културата.”
    Аз не виждам смисъл паметник, който не ти дава идея за какво напомня, да се счита за паметник и да заема място и то по един доста грозен начин в центъра на столицата. И тук не става дума за комунизъм или антикомунизъм. Става дума за купчина желязо-бетон, която няма нито културна, нито историческа смислова натовареност. Самото му поставяне е било голяма грешка – като го гледам на снимката, то си е било ясно, че след някоя и друга година ще бъде развалина. А пък като говорите за поддръжка, вие сериозно ли? Че ние бая пари ще изсипем, за да поддържаме структура, чиито срок на годност е 20 години.

    По този повод, някой може ли да ми каже защо онова ръждиво и уродливо желязо загрозява фасадата на националния стадион?! Както и да е…

    По въпроса с комунизма и това, което е останало след него. Типично по български ние си задаваме въпроса: “Кое да разрушим по-напред – мавзолея или паметника на съветската армия?” Вместо да се попитаме: “Какво да построим, за да изградим нашият нов демократичен свят?”
    Ще дам само един пример. Наскоро бях в Чехия. И там ми казаха следното нещо – ако някой дори проговори за премахване на паметник от времето на комунистическа Чехословакия, ще стане огромен скандал. Хората там си уважават историята, макар че при тях танковете наистина дойдоха. И мавзолеят на първия комунистически лидер на Чехословакия си е там, както и самият той в необходимия за целта формалин.

  48. асенов (20 юли)

    Бояне, в Чехия мавзолей няма и никога не е имало. Няма и руски, или съветски паметници. Такива няма никъде другаде, освен в България. В Латвия например са ги изхвърлили всичките, като са оставили само част от ботушите на Ленин. Те са кухи и там комунистите поднасят цветята си. Нека се учим от тези страни, защото като гледам дискусията мозъците ни са доста затлачени от предразсъдъци.

  49. талибан (22 юли)

    Боян е прав – това е единственият или един от малкото продукти (избягвам термина “паметник”) на соца, при който идеологическите различия отстъпват пред естетическия консенсус. О, разбира се – “явно България просто не е на нивото на паметника, не го разбира”. Явно мнозинството българи са талибани, “мат‘рял” от който нищо не става, защото, видите ли, не го разбират този гениален продукт и това е. Ако мисълта, че принадлежат към някакъв богоизбран елит, дава необходимото душевно равновесие на г-н Станков и подобни, така да бъде. Но ако не дадат смислено обяснение защо това е стойностна творба и “предвестник на Деконструктивизма” (ха-ха, имат ли изобщо понятие какво е Деконструктивизъм, май много четене ще им трябва), то тогава ще изпаднат в капана на собственото си твърдение, че ‘грозното’ и ‘красивото’ са субективни понятия.

    Тъй като горното твърдение се среща и в статията и в коментарите, ще му отдам кратко внимание. Доста често твърдението се използва от бездарници, които го изправят като щит срещу критиките на бездарните им творби. Използват го и неумели участници в спор, за да оборят опонента си, защото като причислят провника към субективната страна, за тях, разбира се, остава обективната. Това е късоумен похват, защото същото твърдение може лесно да се обърне и срещу тях. Сякаш за да ме улесни, авторката след като е написала “Още по-забавно е да се следят разгорещените дискусии на тема красиво и грозно. Понятия толкова субективни…”, пише по-долу: “И съвсем междудругото, ние мислим, че паметникът на Гарибалди на едноименния площад или св. София пред ЦУМ са далеч по-грозни.” Чакайте, нали грозното е субективно?! Или е такова, само ако другите го определят, докато вие имате някакъв лиценз да го присъждате обективно? Цялата ви статия гъмжи от елитистки, самомнителни, безцеремонни намеци и съждения, които в повечето случаи са и неверни. Примерно намекът, че всеки, който не споделя вашата гледна точка, говори глупости. Или твърдението, че не виждате смисъл от “разгорещени драми по форумите” – ами това какво е, не е ли форум? Защо е тогава тази предизвикателна статия с място за коментари след нея? Махнете опцията за коментиране (ако не знаете как, питайте) и ще си спестите изпадането в противоречие. Или другият голям “бисер” за ‘безсмислените’ кръстовища на 2 нива. Някакво изследване ли е правено, доказващо, че това, което в цял свят се прилага, в България изведнъж губи смисъл? Или е ваше прозрение, глас свише? И как може, след като казвате, че “ всичко е въпрос на поддръжка и отношение към околната среда, историческата околна среда”, включително и “античните камъни от Сердика”, да пишете, че чужденците едва ли ще се заинтересуват от “купчина антични камъни”? Нали миналото трябва да се уважава, как така се превърна в “купчина”? А, разбирам, античността не е модерна, модерни са бетонните купчини на соца, тях искат да видят чужденците. А вие откъде знаете какво искат чужденците, анкета ли е правена? И изобщо какъв критерий са чужденците, защо ги намесваме?

    Елитизмът има хлъзгава повърхност. Не само защото малко скромност в тези агресивни времена е крайно необходима, но и защото когато не е подплатен от ерудиция, риторически умения и здрава логика, почва да кънти на кухо. Също като “паметника” пред НДК.

  50. милли (23 юли)

    Талибан, по-точно няма как да се формулира! Thumbs up, както казват по едни други места.

  51. lulla (23 юли)

    И аз не разбрах какво точно трябва да й се почисти и ремонтира на тази гилотина. Решението би било да се разруши и изгради наново. Но този път по проекта, защото, според самият автор, в този вид прилича на баня.
    Това естествено няма как да се случи, сами разбирате защо. И понеже наистина сте дразнещо безцеремонни и нелогични по един болен и интересен проблем ( хората се вълнуват, виждате ли, и умните, и глупавите, защото, ако се абстрахираме, че са несравними, паркингите и паметниците са точно еднакво важни за ежедневния бит), ето и предложение – ‘‘паметникът’‘ грижливо се демонтира и пренася на околовръстното до ИКЕА. Няма нужда да се ремонтира, само се обезопасява и в този вид ще пасне идеално на концепцията на веригата – ‘Шведски кюфтета и ниско качество’. И като минат оттам чужденците да се дивят! Точка.

  52. Нашето име (24 юли)

    Вие не може сериозно да си мислите, че Св.София е по-грозна от Паметника пред НДК…твърдите го само, заради аргумента.

    Напълно съм съгласен, че красиво и грозно са субективни понятия, но когато ВСИЧКИ си мислят, че нещо е грозно, то не виждам за какво точно се спори. Статията е кратка, неубедителна и общо-взето май е сложена, за да привлича вниманието на хората към сайта. Една неприлична реклама.

    Аз лично нямам нищо против паметника, ако бъде възстановен във вида, в който е бил построен. Но тази смешна съборетина желязо, която в момента “краси” центъра на София е просто безсмислено да се защитава.

    Колкото до паметника на Съветската армия, само ще кажа едно: ВУЛГАРНО Е това чудовище да се извисява над градския пейзаж, когато САМО НА 10 МИНУТИ ОТ НЕГО, в сенките, на едно смешно кръгово, сгушен се крие в сенките паметника на ЕДИН ОТ НАЙ-ВЕЛИКИТЕ БЪЛГАРИ – ВАСИЛ ЛЕВСКИ. Замислете се какво казваме на децата си с това – по-важен за нас е КОМУНИЗМЪТ, ОТКОЛКОТО ДЕЛОТО НА АПОСТОЛА.

  53. талибан (24 юли)

    Благодаря, милли.
    @lulla: Точно така, ако трябва да се възстановява “паметника”, старата му конструкция най-вероятно ще се наложи да бъде подменена. Така че везната “Против” натежава с няколко милиона лв. Какво да сложим в другата везна за да балансираме? Авторката предлага само едно нещо – императива “Паметниците от всяка епоха трябва да се поддържат, почистват и ремонтират. Точка.” Кратко, ясно и по социалистически безапелационно. Други хора също поддържат тази на пръв поглед благородна, достойна за уважение позиция. Проблемът й, обаче, е следният: тя е крайна позиция, огледално противоположна на желанието да се премахнат всички паметници на соца. Екстремните решения, освен в редки, екстремни ситуации, не са нито правилни нито необходими. Както е погрешно да се разруши цялото наследство на соца, също така е сбъркано да се остави абсолютно всичко, което е имало щастието да се пръкне през този период. Паметниците, като хората, не се раждат равни – някои са генетично увредени, болнави и умират скоропостижно, други – здрави и дълголетни. Едни се раждат в бедни семейства, други – в богати и т.н. Творбата пред НДК се роди в бедно семейство, генетично деформирана, с акушерски грешки при раждането и изпадна в естествена кома скоро след него. Има и паметници, които не умряха естествено, а бяха застреляни – като мавзолеят например, когато едно дребно човече, щурмовак по душа, порастна с няколко сантиметра в собствените си очи. Но една извършена несправедливост не трябва да става основание за оправдаване на друга.

    Конкретно за творбата. На възприятийно ниво тя често е определяна като “грозна”, но всъщост хората слагат този прост, достъпен епитет за да изразят неудовлетворение от липсата на комуникативност и от изначалната неискреност на творбата. Защо неискреност? Защото с огромния си обем композицията предполага и огромна маса и тежест, а всъщност е куха (да, освен в преносния смисъл и в буквалния) и това си личи. Стотици кубически метри затворен въздух в претенция за авторитет и импозантност – творбата ‘лъже’ и хората инстинктивно го усещат. Така една етична категория се превръща в естетическа. Може би не е случайно, че доста хора(между тях и архитекти) започнаха да харесват “паметника” в този му оголен и много по-искрен вид.
    На концептуално ниво издиханието е също осезателно. Според думите на автора трите обема на композицията символизират миналото, настоящето и бъдещето на нацията. Къде е тук ‘деконструктивизма’ – в разделянето на времето на три части? Та това е толкова традиционно, колкото и прикрепянето на абстрактно понятие към материален обем. И ако следваме тази доста буквална репрезентация, какво тогава са празнините между ‘минало’, ‘настояще’ и ‘бъдеще’ – периодите на национално безсъзнание ли?! А какво правим след пирамидалния възход на ‘бъдещето’ – сигурно навлизаме в безвремието.
    Про-реставраторите трябва да имат и нещо друго предвид – както и да се възстанови творбата, дали в първоначален вид, дали с някои нововъведения, никога няма стане “Паметник 1300 години България” и ще бъде нещо ново и нещо друго

  54. Димо (25 юли)

    @Creator
    Сега видях че са ми линкнали един пост, и искам само да уточня че тази “измислена блог историйка” е истинска.
    Работя в хотел и един пълничък американец ми изтърси този лаф.
    Единственото измислено беше че не му отговорих така, поради малкото ми останало чувство за национална гордост.

  55. морков (29 юли)

    отчаян съм от дребнавата позиция на 95% от коментарите.
    питам: кое е по-ценно? да наложите емоционална си преценка за гадния соц или да позволите да съществуват много интересни и смешни интерпретации за съществуването на шестокрилия петохуйник? кое е истината? да го изтрием? или да му намерим истинското обяснение? бъдете патриоти. оставете чудовището и му се присмивайте. това решение е 100 пъти по-хубаво от полянка с безсмислени теменужки.

  56. гошо (30 юли)

    Вчера около този паметник имаше много хора. Някои от тях напушени, други пияни, трети с кучета, скейтъри, разни с татуси, пенсионери, чужденци и тн. и стигнах до решението — паметникът не трябва да се пипа. Много е готин в момента и създава идеално настроение.

    @morkov +1

  57. ЛОЛ (30 юли)

    морков, може да си направиш копие в двора/на терасата и да ти е интересно. На нас, дребнавите, ни е по-добре с теменужките.

  58. морков (31 юли)

    @ЛОЛ
    Вие, дребнавите, или разберете че нещата не са толкова прости и лесни колкото са в главите Ви, или действате просто – вземете си опасете теменужките и герберите от балконите и не нанасяйте непоправими щети. действате с арогантната амбиция, която се крЕпи или на съмнителна естетическа обосновка, или на прикрита лична мъст. унищожаването не създава никаква нова ценност. 22 години създавате празнота, в която да покълне вашият уникален талант. само плява и гербери пораснаха. или приемете сложността на битието или по-добре си пасете и не се месете.

  59. LOL (31 юли)

    Tипична реакция на много “широко” скроен човек :) Разсмиваш ме, морков, крадецът вика “дръжте крадеца”. С хора като теб няма смисъл да се спори, това носталгиците по комунизма нямате оправяне. 22 години било рушено, все едно този паметник не е построен на мястото на друг, разрушен специално за тая грозотия горе. Преди тези 22 години имаше едни 46 през които пак се рушеше и крадеше, но не чувам протести срещу това.

  60. талибан (31 юли)

    морков, полека с политическите страсти, че ще ти се вдигне каротина, ще почервенееш и ще заприличаш съвсем на ряпа.
    И като ползваш клишета като “унищожаването не създава никаква нова ценност”, помисли дали няма случаи когато унищожаването на нещо не води до ново, по-ценно състояние. Какви примери искаш – политически, медицински,биологични или в областта на естетиката?

  61. морков ( 1 август)

    @ЛОЛ
    да, и преди тези 22 години пак се е рушило, следователно нека да продължим тази хубава традиция.
    @талибан
    щом питаш :)
    искам примери за конкретния паметник. искам да са от естетическия вид че от там излизане няма. благодаря предварително.
    примерите от другите видове те съветвам, да събереш в кратък сборник и да ги издадеш. така ще имам достатъчно време да разбера проблематиката.

  62. lulla ( 2 август)

    Морков, светът се управлява основно чрез образи и символи. Разбирай го както искаш и можеш. А статията горе е просто една черна дупка. Изобщо не отговаря на въпроса, с който падарира в заглавието, но привлича внимание и засмуква енергия и идеи. И твоите също, морков. По същият начин и на същият принцип, както го прави и ‘паметникът’, историята му го доказва недвусмислено!

  63. талибан ( 2 август)

    Lulla, според мен статията не задава въпроси, но дори да ги задава, отговорът е един и същ -” защото ние така казваме”. А на моркова един сборник с примери едва ли ще му свърши работа. И как да му дам пример с “Паметника” като това е предметът на спора?! Понеже не съм специалист по тавталогиите, ето един друг пример – Пруйт Айгоу, 1972, Сейнт Луис. Разрушаването на комплекса доведе до една по-качествена околна среда.

  64. lulla ( 2 август)

    талибан, имах същото предвид, заглавието е само претенция за въпрос – ‘‘Защо не трябва…’‘, с отговор ‘‘Защото ние така казваме, защото така се прави’‘. Заглавието подава морков и всеки захапва. Само че това прави от някои вегетарианци, а от други канибали :))

  65. LOL ( 2 август)

    Забелязвам и в тази статия, и в коментарите към блога във фейсбук, едно дразнещо отношение на много от архитектите: ние така казваме, защото сме архитекти и никой простосмъртен не разбира повече от нас. Драги архитекти, вие сградите ги строите по поръчка от хора, за да ги обитават хора. Ако се чувствате неразбрани и неоценени от тези, които ви осигуряват препитание, сменете си професията.

  66. Богданова ( 6 август)

    “Нали не мислите, че на чужденците купчина антични камъни са им по-интересни от бетонните чудовища на соца? Правилно, изобщо не са им по-интересни.”

    Не е лошо авторът да каже, че това е неговото мнение, а истината може и да е друга

  67. Konstantin ( 7 август)

    Статията затвърди или по-точно бетонира в мен, мнението ми, че българските архитекти са много-ниско интелектуално ниво! Само претенции без покритие! И пълно неразбиране на това какво представлява един паметник! Това е над вашето ниво на възприятия господа или по-точно другари “архитекти”! Това не е сграда! Това са символи и въздействието и знаковостта им в градската тъкан е далеч по-мощно от която и да е сграда! Освен това , хубаво-грозно далеч не е толкова субективно, колкото ви се иска! Доста ниско ниво е да се првят сравнения и паралели между античността и комунистическите грандомански, зле направени недомислици! Но това няма как да го знете, защото нищо не сте научили по история на изкуството! Симпатиите по нещо очевадно грозно и разпадащо се , само защото е соц , говори за битовизъм на домашно ниво! Професоналистите не се влият от това какво са им казали родителите или бабите и дядовците комунисти!

  68. wakeop ( 7 август)

    На мен лично паметника не ми се струва грозен, а забавният прякор му придава известен чар (и известност).

    Обаче се е наложил като символ на некачествено изпълнение, пък кой иска да свързват 1300 годишнината от държавата му с кофти строителство?

    В този си вид е като кенефа Централна гара – идеята може и да е била стойностна, но резултатът е, че се употребява не по предназначение.

  69. Калоян ( 7 август)

    Този “паметник” трябва да е символ на 1 300 години България. Не мисля, че колкото и да се реставрира, може по някакъв начин да изрази това, което трябва да символизира. Ако толкова държите на него съберете пари и си го преместете някъде да си го гледате, но не внушавайте, че това трябва да е един от националните ни символи.
    Кръстовищата на две нива въобще не са толкова скъпи и са доста функционални, а другите споменати паметници са в десетки пъти по-хубави от това нещо!

  70. Алек ( 7 август)

    -1
    Ултра грозна издатина! Премахването – Задължително!

  71. Сашо ( 7 август)

    Слава Богу, че немците не са мислели като вас. Иначе днес Берлин и Мюнхен щяха да са пълни със свастики и орли. Щото, видиш ли, всичко трябвало да се пази :D

  72. LOL ( 7 август)

    Сашо, то и ние ако винаги мислехме така, София щеше да си седи с минаретата и да прилича повече на турско селце.

  73. Сашо ( 7 август)

    Именно. Излиза, че архитеките са малко като комунетата. Като им дадеш железен аргумент, който не съвпада с тяхното виждане , следва “а вие защо биете негрите”..

  74. талибан ( 8 август)

    “архитеките са малко като комунетата”
    моля без стереотипизиране! Тези тук – да, по-скоро са
    като едновремешните комсомолци – надъхани, активни и агресивни.
    Но не са представителна извадка и в никакъв случай не са лице
    на всички бг архитекти. Трябва обаче да разберем, че се появи
    субкултура или мода, която се разпространява като вирус сред
    сравнително млади (20+, 30+) хора на изкуството и архитекти.
    Тази мода възникна като контратежест на обществени нагласи и
    намерения, целящи заличаването на всички символи и знаци на
    соц. режима. Тоталното премахване на материалния спомен за
    близкото минало е крайна позиция, която неминуемо породи своят
    анти-образ. Да фетишизираш останките на соца, се превърна в ‘хип’ и ‘куул’ сред поколение, което още не е било родено когато бяха
    най-мрачните години на режима. Крясъците “Разпни го!”
    предизвикаха други крясъци: “Осанна!” Позициите на двата
    лагера все повече се втвърдяват, до изпаряването на всяка
    надежда за диалог. Да ви звучи познато? Всеки един от лагерите се смята за център на истината и както се получава, когато си присвоиш,
    а не извоюваш правото на последна инстанция, губиш представа
    за реалността и мястото си в нея.
    Проблемът на тези архитекти е не толкова позицията им, тя е разбираема, колкото начина, по който я отстояват – той отблъсква вместо да приобщава.
    Това е много лоша услуга на каузата, която защитаваш и е, меко казано,
    доста безсмислено като стратегия.

  75. Mickey Mouse (12 август)

    Има паметници които са поставени там за да помним и такива, които трябва да запазим за да “не забравим”.
    Но има и такива, които трябва да бъдат разрушени. На всяка цена. Без носталгия и без капчица пощада. Безапелационно. Само Disneyland пази безкритично всички свои евтини декори. 
    Всички етноси, особено тези с по-давнашна държавна организация, са избирателни към своята история.
    И това не може да бъде другояче.
    И тук важат принципите на естественният подбор, формулирани по друг повод (и в друга научна сфера) от Даруин. 
    Историята на България, както и историята на Франция или пък на Китай, е била “инжинирана” в продължения на векове докато се 
    достигне до едно порядъчно размиване на границите между историческа достоверност и митология. 
    Инжинерингът се прави с цел прокарване на национална доктрина и осигуряване на приемственност в държавата.
    Тази приемственност е необходима, защото държавната организация в повечето случаи е власт на едно малцинство над мнозинството и самото нейно съществуване е поставяно често под въпрос. Затова дати като 681 или 1944 са зареждани с митология и символика, сякаш до преди тези две дати нашият етнос не е имал държавност!
    Малцинствен номадски етнос “харесал си” страната ни през 681, маргинална политическа прослойка облажила се през есента на 1944…
    Дискусия за паметници посветени на тези две дати е невъзможна без дискусия и последващо преосмисляне на значението на същите тези две дати за нашата държавност и нация.
    Изводите/решенията от една такава дискусия биха били заковани в конкретният наш си исторически момент и биха важали единствено за нашето съвремие.
    Сант‘Еллиа го бе казал много добре преди стотина години- “всяко поколение трябва да построи своят град”. Тежкото решение дали да запази града на миналото поколение или да го прекрои или пък дори разруши изцяло- а това включва и монументите- е в ръцете на новото (сегашното) поколение.
    Предишното бе преценило че саркофаг в центъра на столичният град му идва в повече…моля да го не съдим за тази му смелост! 
    Нашето прагматично и неидеалистично поколение, закърмено от парфюмираната синтетика на глобалният капитализъм е склонно към “релативизъм” и “консумиране до край”, но и към плурализъм. Каквото и решение да се вземе, то трябва да си е изцяло наше, на нашето поколение. Време е да построим Нашият град!

  76. hloubede (16 август)

    Ке остане, оти е кръстослов за извънземни, они ке доат може обаче да помислят че е ракетна установка историческа.

  77. analog (21 август)

    “Грозно е” не е довод.

    Паметника няма общо със соца. Единствено времето му на построяване, което в случая е дало възможност на добри специалисти да се изявят, останали са неразбрани както от комунистическия елит, така и от всички останали.

    “Ние, писатели, художници, скулптори, архитекти и страстни
    поклонници на досегашната непокътната красота на Париж,
    протестираме с всички сили, с всичкото ни възмущение и в
    името на пренебрегнатия френски вкус, срещу издигането на
    тази безполезна и чудовищна Айфелова Кула… За да завършим
    аргументацията си, представете си за момент шеметна, нелепа
    кула, доминираща над Париж като гигантски черен комин,
    смазваща под варварския си товар Нотр Дам, Тур Сен-Жак,
    Лувъра, купола на Ле Инвалид, Триумфалната Арка, всички наши
    унизени монументи ще изчезнат в това противно видение. И в
    продължение да двадесет години ще гледаме разливането като
    мастилено петно на омразната сянка от омразната колона,
    скована от листове ламарина.”

    Това е петицията, която е публикувана при строежа на Айфеловата Кула, подписана от много от големите писатели и артисти на времето си, и изразяваща общественото мнение. Нататък знаем какво се случва с въпросния комин. Очевидно обществото не винаги е дорасло за случващото се около него, затова трябва да се учим от историята, и да сме внимателни във сфери, в които не сме специалисти.

    Дори имаме пресен пример за сценария на развитие на едно събаряне. Мавзолея (който за разлика от 1300 г. България е соц сграда, с абсурдно тоталитарно предназначение) бе съборен, за да освободи място за една каравана, крадяща ток от близкия стълб и ползваща парка за баня и тоалетна, и предоставяща най-елитно място за живеене на няколко социално несполучили човека. Очевидно това е някаква форма на социално подпомагане от държавата, и в момента има желаещи за парцела пред НДК.

  78. морков (24 август)

    @талибан :
    много красноречиво описваш непреодолимостта на крайните изявления.
    предлагам оттук нататък нека всеки който пише “за” или “против” едно от крайните мнения да добавя и представата си какво ще има ТАМ след това.
    очаквам с нетърпение да доразвиеш образа на твоите намерения пред събралата се аудитория.
    и по-бързо, че вече го режат за скрап

  79. името ( 5 септември)

    Много си тъп! Точка

    Тва е ужасяваща грозотия! По осраната логика на автора, Варна трябва да се казва Ленин и да си стои паментикът му!

    Тъп селяндур с достъп до интернет!

  80. Lostov ( 6 октомври)

    Просто нека изчезне. Има хилядни други по-добри идеи за хубав паметник вместо тази разпадаща се идеологическа, соц пропагандираща глупост – олицетворение на един режим, в който простаците зашзеха властта. Било част от историята… и то каква… не се излагайте…. Дайте на Ботев, на Левски да издигнем,… един хубав български лъв да сложим… или съвременно арт произведение… а не тази безформена и ръбата соц купчина… Ами forget you past говорите, но май само на приказки.. Не се вкопчвайте в това нещо ами нека го махнем като за начало.. Какво да му реставрираме? Това да не е инициатива на комунистите?

    Значи соц глупости да реставрираме и конкурси да правим, а кръстовища на 2 нива не ни трябвало??? Чувате ли се? Колега автор >> има прекалено много соц постройки из ЦЯЛА България, както и достатъчно в столицата… спокойно едно ако махнем ще има достатъчно, на които ще можете да им се радвате и цветя да им слагате ако искате..

    “И съвсем междудругото, ние мислим, че паметникът на Гарибалди на едноименния площад или св. София пред ЦУМ са далеч по-грозни. “ – а само да попитам кои сте вие?!? Нарекохте се “ние”, имате предвид “ние архитектите – комунисти” ли?!?

    “Бас ловим, че от нея далеч повече хора в чужбина и не само ще се заинтересуват от България и миналото й, отколкото от поредната брошура за тракийските златни съкровища или от фалшиви мощи на библейски светци.” – сравнявате (отново вие.. кои сте вие?) соц лайната с древни артефакти на хиляди години и казвате, че соц лайната са по-интересни? Чувате ли се въобще… болна работа….

    МАХАЙТЕ ТАЯ ГРОЗОТИЯ !

  81. Софиянец (13 октомври)

    Морално е да се демонтира и да се забрави.
    За да се издигне този паметник на себелюбието, че България е на 1300 години беше съборен без никакви дискусии друг паметник – паметните плочи на загиналите за същата тази България в Балканските войни. В типичен просташки стил една власт се погаври със эагиналите за България и показа, че може да прави по-големи и по-модерни паметници с безсмислено съдържание. Та нали тази България беше на 1300 години защото историята и е изстрадана от преживелите и загиналите за нея. Със самото му издигане от него лъхаше дълбока неморалност и грандомания.
    Съдбата му на ненужна, разпадаща се вехтория е напълно заслужена.
    И да не го демонтират, той сам ще падне. Дано стане по-скоро. И дано някой се замисли да възстанови паметните плочи.

  82. Архитект (29 октомври)

    Тази грозна конструкция не може да се нарече паметник, Най-доброто решение е да се премахне и на нейно място да се направи детска площадка или пързалка за скейтери или нещо подобно.

  83. мхм (30 октомври)

    Напълно съгласен със “Софиянец (13 октомври)”

  84. Нерабирачев (31 октомври)

    НИЩО НЯМА ДА ЗАГУБИ СОФИЯ, АКО СЕ МАХНЕ ТОЯ ПАМЕТНИК.

  85. зрител (24 декември)

    Грозен, ама грозен! Бях забравил колко е грозен в първоначалния си вид.
    Искам да чуя още веднъж, че се е вписвал в околната среда. Това ,което виждам, че стои като цирей на чело.

  86. жана (28 декември)

    Този монумент трябва да остоне . Местоположението, замисълът и идеята са страхотни. Градината с площадното пространство са достатъчно големи, за да се възприема този монумент . По добре да се помисли как със съвременните материали може да се възстанови, поддържа и опазва. Има добри подземни и надземни пространства, на които могат да се предадат допълнителни функции съответстващи на замисъла, околното пространство и нуждите на хората.

  87. Любомир (15 януари)

    Това не е паметник, а развалина. Чудно защо на “великия” автор на това “произведение” не му е пукало когато е трябвало да се събори военен мемориал за да се построи този петохуйник, а сега скимти, че не е редно да се събарят паметници…

  88. TPE3BEH (16 януари)

    И да протестирате и да не протестирате, този т.н. паметник лятото ще си замине.

    Да се готви паметникът на съветската армия….

  89. Алеко (17 януари)

    Подкрепям тезата, че паметникът 1300 години България трябва да остане. Някой по-горе питаше как се казва паметникът. Казва се 1300 години България. Ще бъде символична проява на отказ от нашето 1300 годишно минало ако махнем паметника. Подкрепям идеята да остане и съм готов ако се налага да подкрепя ремонта му.

  90. Бисеров (17 януари)

    Странно защо по темата се получи разделение демократи – националисти. Демократите са против паметник 1300 години България, така излиза. Преди 30 години тогавашното комунистическо управление е имало куража да издигне такъв паметник в обстановка на интернационализъм. Излиза че сега т.н. демократи не са способни на такава позиция. Страх ги е да дразнят господарите си, чиято история започва преди 200 години. Опомнете се.

Коментирай

  1. То е за защита от спам и ако го виждаш, нещо не е наред с браузъра ти

Категории