Преглед на печата: Новият брой на Abitare и отново за музеите в България

от WhATA, 23.04.2010 | 15 коментара

Нямаше да ви занимаваме с елитарно архитектурно списание, ако този брой не беше толкова силен и навременен.

Темата на новото Abitare естествено продължава разговора от Abitare Talks (дискусията за музеите, организирана в края на февруари, от която хората разбраха единствено, че Жан Нувел бил в Бг, но не и че официалното говорене за музеи и изкуство у нас е тотално сбъркано).

Ако не знаете, от известно време у нас има редица инициативи за музеите, концепции и прочие. Примерно за първата копка на т.нар. български Лувър сигурно всички сте чули.

Лувърът обаче не е всичко. Досега се направи следното:

  • Концепция за музеите в София, поръчана от Министерство на културата през декември 2009, разработена от екип архитекти, посочен от министерството, и обявена официално през февруари 2010
  • Мечта за български Лувър (почти като мечтата на президентшата от “Мисия Лондон” за прабългарски спектакъл пред кралицата). Та тази мечта е обявена от министъра на културата Рашидов през декември 2009 и е подсигурена с финансиране от 2.5 милиона лева засега. Необходими са общо 25 млн лева
  • Проект за Музей на съвременното изкуство в София, разработен от арх. Бойко Кадинов без конкурс и обявен през май 2009 след осигурено европейско финансиране. Проектът предизвика бурни дебати, всеобщо неодобрение и даже възмутена група във Facebook
  • Първа копка на българския Лувър (мда, същия, наречен още каре 500 до паметника Левски) през април 2010

А ето какво разбрахме пък ние за музеите от списанието:

Музеят на Кадинов щял да се строи

Министерство на културата ще възложи конкурс за работна фаза по идейния проект на арх. Кадинов за Музея за съвременно изкуство в София. Доколкото вече е осигурено финансиране, обществен дебат за сградата и колекцията на музея би бил контрапродуктивен.
— Тодор Чобанов, зам. министър на културата

“Контрапродуктивен” ни стана новата любима дума.

Българският Лувър щял да е само козметичен ремонт

Конкурс няма сигурно защото сградите са там. Нужно е само малко да се поразчистят и да се пребоядисат интериорно.

Имаме обща концепция за музеите. Имаме и проблем

Има проблем с концепцията — често я правят хора, които много лошо си представят какво е съвременно изкуство (…) Ние национален ли си го представяме този музей? Говорим за него през 2010, когато национална представа за съвременна култура практически не съществува. Тя се глобализира (…) А ние, какво, ще правим някакво българско гето да дойдат хората да го гледат, защото е много екзотично (…) Въпросът каква трябва да е сградата е вторичен след въпроса какъв трябва да е този музей — какво ще излага, как ще функционира, как ще живее.
—Яра Бубнова, куратор

Артисти и куратори са против

Ето цитати от разговор между Мария Василева (куратор на СГХГ), Недко Солаков (художник), Александър Кьосев (културолог) и Георги Станишев (архитект):

Всяка концепция за музейно дело в София и България, която обратно централизира нещата, е изначално проблематична (…) Схващането, че Министерство на културата се грижи за единството на ценностите и ги опазва, вместо да създава условия за тяхното културно ползване, намирам за много погрешно (АК)

Концепцията, която министерството представя, е старомодно патриотична (АК)

Държавата не привижда никакви експерти и не търси контакт с тях. Смята го за контрапродуктивно. Не е възможно да не се прави концепция от изкуствоведи какво ще се изложи в този бъдещ музей (българския Лувър, каре 500) (МВ)

В момента се говори само за картини. Включително и когато става въпрос за музея за съвременно изкуство, пак се говори само за картини. Със същия успех можеше да се говори за икони (НС)

В една нормална обстановка това би трябвало да изглежда така. Министърът публикува своите идеи по въпроса. Разгаря се обществена дискусия. Обявява се конкурс едновременно за урбанистична, изкуствоведска и музейна концепция. Най-добрият колектив печели. Така би трябвало да стане (АК)

Нашето мнение: Български Лувър не е нужен, нито български Ермитаж, нито българска Китайска стена. Архитектурата е най-малкият проблем на която и да е от тези инициативи. Колкото и “контрапродуктивно” да е, общественото обсъждане на експертно ниво на всяка обществено-значима инициатива от ранга на абсурдния Лувър е абсолютно необходимо. И патриотарското говорене пред безкритични медии не го заменя.

Коментари

  1. Боян Манчев (23 април)

    Не си направих труда да прочета и ред от насоящата ви публикация преди всичко, защото както се пее в една песен: “…То няма смисъл!..”

    Особено малодушно от ваша страна е отново вие да повдигате въпроса при все нулевата ви заинтересованост от развитието на инициативата, която бях подхванал, и имаща отношение към въпросния проблем – използвах минало време, понеже сега не съм аз, а сме ние. Бях изключително разочарован от реакцията ви на молбите ми за присъединяване към сформиращата ни се тогава група.

    Жалко!….Защото www.youtube.com/watc… и се надявах да мога и аз www.youtube.com/watc…

  2. Боян Манчев (23 април)

    Вашето мнение:

    “Нашето мнение: Български Лувър не е нужен, нито български Ермитаж, нито българска Китайска стена. Архитектурата е най-малкият проблем на която и да е от тези инициативи. Колкото и “контрапродуктивно” да е, общественото обсъждане на експертно ниво на всяка обществено-значима инициатива от ранга на абсурдния Лувър е абсолютно необходимо. И патриотарското говорене пред безкритични медии не го заменя.”

    Естествена ми изглежда подкрепата му от всеки, можещ да ползва главата си по същество.

    Но в бездържавността, в която всички примирено си живуркат, архитектурата е доста разумно разрешение на много от проблемите пред нас, тъй като част от глобалните проблеми са все още в зародиш.

    И както пише проф. д-р арх. Стефан Попов: “..какво точно хората търсят и очакват от нас архитектите, които ПЛАНИРАМЕ НЕ САМО ЖИЛИЩАТА, НО И ГРАДОВЕТЕ, И ЦЯЛАТА СРЕДА, В КОЯТО ЖИВЕЕМ.
    ПО СЪЩЕСТВО НИЕ ПЛАНИРАМЕ ЖИВОТА НА ХОРАТА.”….

  3. градинко (23 април)

    Сега, знам, че е повърхностно, но няма как да не ви прави впечатление – ръководители с имена като Първанов, СтаниШев, Овчаров, Свинаров, Беев… та идеално се вписва зам-миннистърът на културата ЧОБАНОВ да се изчобани “абе нали има кинти, стига сте ни разсейвали с глупости”.

    А, забравих бизнесличността на годината – Цветан Лъжански (продава вода в бутилки).

    А каква е историята с Боян Манчев?

  4. Creator (23 април)

    Abitare лека по-лека взима да става все по-скучно ,ама тоя път направо “избиха рибата” ,а са целяли точно обратното вроятно.Темата ми е безинтересна ,а вероятно и на много хора защото нашенските музеи са върха на скуката.Наи-интересния музеи които съм влизал е военно-историческия и то защото има купчини желязо произведено в русия,гемания и франция струпано в двора му :).Изобщо не виждам смисъла на обсъжданията при условие ,че всички интервюта на директори на музеи и хора от министерство на културата споделят като основна концепция да изложат експонати които съхраняват в складовете и било кощунство да не ги види светът – ма тва че експонатите са вече стари и безинтересни,че за да ги покажеш трябва да намериш правилния начин и място няма значение.

  5. Creator (23 април)

    P.S.Реално според мен музеи в крак с времето може да се направи само на тема “соцкултура&постсоцкултура”.Всичко друго ще е складове с пътеки и подходящо осветление на картини на “стари български маистори”(ебати определнието) и глупави тракииски грънци и чинии на килограм.Пак се повтарям ама БГ музеи = скука и пародия.Сравнението ви с “Мисия Лондон” беше в десятката.

  6. Боян Манчев (23 април)

    Господи!!!!! (А не съм набожен)

    По дяволите, Creator, как е възможно да родиш подобна глупост?!……….Добре че съм силен духом!

    Нали тъкмо за това говорих и говоря, а и не би било и нужно да го правя –

    ПОНЕЖЕ ДЪРЖАВНОСТ В БГ НЯМА, ОТКЪДЕТО И ПРОИЗЛИЗАТ ВСИЧКИ НЕДОРАЗУМЕНИЯ ПРИ УСТРОЙСТВОТО НА УПРАВЛЕНИЕТО НА ПАРЧЕТО ЗЕМЯ В ИЗТОЧНА ЕВРОПА, СТРАНАТА НИ ИМА НУЖДА ОТ СЕРИОЗНА РЕВИЗИЯ.

    Обещавам ти положението да се запази, ако хора като теб продължат да имат същата унизителна позиция.

    БГ музеите били = скука и пародия.
    БРАВО ЗА КОНСТАТАЦИЯТА!! И? Какво? Това може би изчерпва нещата? Ти свърши Значителното, което зависеше от теб. Така ли? Правилно ли разбирам?

  7. Боян Манчев (23 април)

    Градинко, ето ти отговора: whata.org/blog/zahar…

  8. eva (24 април)

    много добър пост за изключително важен проблем. обаче от коментарите под него тръпки ме побиват.
    в момента тече медийна кампания за софийска обсерватория и разбира се пак има проект преди да има задание и дебат.

  9. Боян Манчев (25 април)

    еva, побиват те тръпки, най-вероятно защото от Юли 2009-та се опитвам да събера хора, желаещи да свършат нещо различно от само амортизацията на клавиатурите си, публикувайки безценните си коментари по темата, като последните си остават единствено със стойността на констатации.

    А дали има някаква реална полза единствено от тях?

    Разберете ме правилно – не съм болен маниак или ако греша, дай, Боже, на цялото съзнателно население от тази вманиачаваща болест, та да се устрои по-добре.

    Надяваме се да успеем с намерението си за организиране на пленер-конкурс за адекватното преустройство на комплекса на захарна фабрика, който да се проведе в УАСГ (бившият ВИАС).

    Ако има нужда да обяснявам на някой, желаещ да свърши нещо полезно, предимствата от това преустройство, ще си оставя пак координатите по-долу.

    Работата е много, така че приемаме и нови членове към сравнително малкия ни състав.

    НО ВАЖНО: НЕ Е ЗА МЕРКАНТИЛНИ ЗАДНИЦИ!!

    Начини за контакт:

    e-mail: boyan7man4evr@yahoo.com; skype: iasamjenamu; ICQ: 610034845; тел.: 0898 89 11 50
  10. Боян Манчев (25 април)

    Хора, Човеци (надявам се), проблемите запазват статута си, докато САМО се дращи за тях.

    А целим разрешението им, нали?! Е, ТРЯБВА ДА СЕ НАПЪНЕМ ЗА ТОВА, тъй като все пак не живеем в добре устроена държава.

    Моля ви само за Човешко отношение….Не е много…Или?

  11. Павел (25 април)

    Този пост наистина е много добър. Проблемът седи със страшна сила. Под ‘изкуство’ едно цяло правителство разбира ‘картини’. Добре, че не питаме само Божидар Димитров, че верно щеше да се има предвид ‘икони’.

    Обръщам внимание само на едно нещо, което ми направи впечатление:
    Контрапродуктивен бил дебата… вероятно контрапродуктивен е бил и отказа на НИПК-или-каквото-е-там-сега да съгласува проекта на Кадинов. Угринов го споменава по време на единствения дебат по случая – www.youtube.com/watc….

    Сега вече НИПК е към министерството, което е инвеститор на проекта, Угринов е в прокуратурата, а негативно становище за проекта в класираната сграда е изчезнало. Следователно министърът с цел да постигне построяването на музея, влияе на експертното мнение на бившите НИПК.

    Т.е. сега вече липсва експертна оценка на проекти върху защитени сгради на които инвеститор е държавата. Тя ще си прави проектите, а министерството на културата (за да не е контрапродуктивно) ще ги одобрява, независимо какво казат експертите. Поправете ме, ако греша.

  12. Боян Манчев (25 април)

    www.youtube.com/watc…

  13. Алекс Димов (26 април)

    WhATA, поздравления за статията!

  14. mok ( 5 май)

    Жалко за музея, все пак се е разминало само с едно уволнение на директор.
    Но аз имам един въпрос към Боян Манчев:
    Бояне, ти ли беше този, който инициира, организира и събира хора, че не помня добре, опресни ми паметта. Също така би било добре да ми припомниш какво се случи накрая на това, което “ти си инициирал”. Ще те помоля да преустановиш изказването на неистини или извъртяни истории (хайде така да го кажа), че нямам време да ходя да следя къде какво си писал.

  15. Павел ( 2 юни)

    КОНКУРС! Проектиране на Съвременен музеен център в кв. 500, м. Центъра, по плана на град София www.stroitelstvo.inf…

Коментирай

  1. То е за защита от спам и ако го виждаш, нещо не е наред с браузъра ти

Категории