От последните 10 дни: българският Лувър и жълтият Руски културен център

от Анета Василева, 15.06.2010 | 17 коментара

Напоследък чуждите блогове с красивички сгради, интериори и 3д-та са ни далеч по-безинтересни от множеството новини за архитектурни конкурси, проекти и обществени поръчки в Бг. Още повече в светлината на активно говорене за актуализации на бюджета, дефицити и финансиране на спортни зали от държавния резерв по време на криза.

Та от нещата, които ни направиха впечатление напоследък, подбрахме по едно голямо и едно малко недоразумение.

Българският Лувър ще се строи с конкурс


Photo: Надежда Чипева за Дневник

Напоследък темата се поизчерпа. Медиите писаха, а колегите сигурно вече чертаят, но ето все пак ситуацията с две думи.

За всеобща изненада преди две седмици Министерство на културата обяви конкурс тип “да преизпълним петилетката за 49 дни” за най-голямата обществена културна сграда от последните години.

Конкурсът е:

  • със смешно кратък срок за подобен тип музеен комплекс (49 дни, както написахме по-горе)
  • със смешни (предполагам кризисни) награди тип студентски конкурс (10 000 лв първа награда при обявена стойност на инвестицията от 25 млн лева)
  • с недообмислено задание
  • с липса на информация за непоказваните колекции, с които този Лувър ще направи от София Флоренция (по Вежди Рашидов). Изключение правят подробно изброените, но до болка познати колекции на НХГ и НГЧИ
  • на всичкото отгоре има съмнения, че е нагласен като условия и срокове, за да бъде спечелен от направения още през 2002 г. проект на арх. Владислав Николов за реконструкция на сградите от т.нар. квартал 500

В резултат архитектурната гилдия избухна в справедлив гняв — писаха се статии, сатири и даже КАБ се обяви против. Нищо чудно вече да има група във Facebook Да бойкотираме участието в конкурса за българския Лувър!

Ние пък сме раздвоени.

От една страна:

  • конкурс е все пак, при това отворен (макар и обявен по Закона за обществените поръчки)
  • а всички твърдим, че с явни и отворени конкурси трябва се правят тези неща

От друга страна:

  • самата идея за български Лувър е абсурдна и не бива да се поощрява, още по-малко с конкурси и сгради
  • конкурсите трябва да са прозрачни, навременни, с ясни правила и уважавано жури
  • и да се обявяват поне толкова гръмко по масовите медии, колкото първите копки, рязането на ленти и откриването на паметници (защото не всички четат Държавен вестник всеки ден)

А в очите на зрителите на bTV (примерно) архитектите ето, пак недоволстват. Такава хубава инициатива е това, с Лувъра, толкова гордо звучи. И конкурс им направиха.

Така нито гилдията печели, нито държавата ще спечели смислена сграда.

Руският културен център — продължението

Преди известно време писахме, че топлоизолират Руския културен център на ул. Шипка в София и така градът има опасност да загуби една от емблематичните си сгради с видим бетон. Но се надявахме все пак, че става дума само за страничната фасада откъм ресторанта.

Е, вече официално Руският център е не само топлоизолиран изцяло, но и се боядисва в жълто (дори не в червено, както някои коментираха).

Путин, казват, орязал бюджета на културните ведомства по света. А поддържането на представителна архитектура от 70-те години е всичко друго, но не и евтино. Очаквам да сменят и дограмата всеки момент. С пластмасова. Все пак зима идва.

Коментари

  1. ева (15 юни)

    Вижте сега влезте им в положение на руснаците. Има и по-лошо, Хамерикански сайдинг е била първата идея за спасяване от отоплителните сметки. Въпреки че притежава идеалогическо противоречие са се опитали с това да се топлоизолорат, но някакъв ‘разум’ вес пак е решил да ползват стиропор и мазилка тип праскова.

  2. Дамян (15 юни)

    Освен гилдията и държавата, основен губещ винаги остава обществото.

    (по първата тема)

  3. Валери (15 юни)

    и двете теми навяват една мисъл за един еднопосочен билет: )

  4. Wed (16 юни)

    Момента, когато г-н Рашидов бе положен в главното кресло на културното министерство, ми беше ясно, каква ще е съдбата на бг културата в предстоящите мандатни години- т.е. все тази. Същия е и случаят с г-н Димитров и Агенцията за българите в чужбина. Ясно е, че съответните личности нямат потенциал за реформи и заемат настоящите си места по различни съображения, следователно, от тях не би било реалистично да се очакват подобни промени; единствено познатото старо или познатото чуждо, което само потвърждават сериите от неадекватни действия дотук. Съмненията за нагласеност и липсата на прозрачност за същинските мотиви на конкурса, за които Ани споменава, са напълно основателни, предвид обективната нелогичност на програмата и уместността му изобщо; а (иронично) някакви съмнения относно използването на “любимата” класика- стиропор и прасковена мазилка, още повече върху “жадния” за покритие видим бетон?!

  5. mo4a e (16 юни)

    abe praskova i pepel ot rozi sa moderni cvetove, sled vreme nash kak ste se vazhishtavat mladite kato fasadite po4nat da gi oblepvat s reciklirani iPad…togava praskovata eheeeee i zamirisva na more

  6. Creator (17 юни)

    Очаквах топлоизолирането да е в бяло ,или сиво ма тва с жълтото вече съвсем си “еба маиката” – голяма трагедия :(

  7. kyky (18 юни)

    Интересно как ще скроят парадния вход на РКИЦ. Дали ще намерят стъклопакети с такива размери или ще пораздробят малко прозорците и ще сложат тук-там по някоя панта…

  8. Боян Манчев (23 юни)

    Браво, юнаци! Само така!

  9. todor (16 юли)

    Главният секретар на МК Стоян Стоянов е лъжец!

    kab.bg/a/nav/news/ty…

    kab.bg/a/nav/news/ty…

  10. ева (19 юли)

    относно лувъра…. точно 9 работни часа (в петък в 16:00-16.07.2010) преди приключване на търга всички участници получиха емайл, че се променя формата на представяне от А3 в А0(за неколегите това е като да ти кажат донеси ми камъче от акропола и като си на летището да получиш SMS, абе искам поне 2-3 скуплтури за подарък). А да видим сега кой е имал предварително разработен проект. Това за лувърчето… а руснака е със синьо стъкло, не е търсил много хи хи.

  11. Хм (19 юли)

    Представянето на проекта в мащаб 1:100 е изискване, което присъства в заданието от самото начало. Друг е въпросът, че даваха доста противоречиви отговори, впоследствие, по отношение начина на представяне. Отделно имат изискване за формат А3. Разбира се огромните чаршафи не са нужни на никой в тази фаза и едва ли някой ще ги гледа, но вероятно някой ги е поискал, без да се замисли.

  12. ева (19 юли)

    1:100 e равносилно изискване с А3 (нищо, че се взиамноизключващи се) …това за началото… при въпросите отговорът беше А3 е важно, мащабът произволен. абе майла офицялен документ ли е в бг с оглед на последващи съдебни преследвания и жалби.

  13. алекс (21 юли)

    И в крайна сметка какво предадохте?

  14. eva (22 юли)

    A3… 1:100 за идеен конкурс без конструктивно заснемане (точно) и фасади на сградата е меко казано отбиване на номера и предаване на хартия за вторични

  15. арх (22 юли)

    Ева, вярно е, че 1:100 е безумен мащаб за тази фаза, но изискванията са си изисквания. И ако си се хванал на хорото е безумие да предадеш каквото си поискаш, с риск да те дисквалифицират. Лично според мен трябваше да кажат- искаме до еди колко си табла, размер А1 примерно и толкова. Най-малкото, за да направят изложба след това, която е задължителна при подобен род конкурси.

  16. алекс (22 юли)

    За мен 1:200 беше идеалният мащаб за конкурса. В А3 – 1:300?!
    Ще го осъзнаят като видят празните чертежи. Да, очакваме изложбата. Как кога, къде, колко време ще е отворена?

  17. Борис (17 юни)

    Имало е проект 1985 за сграда , която е абсоютно съвместима с този архитектурен стил и дори доста по добре се вписва. КЪДЕ СТЕ ВИЕ? www.facebook.com/pag… и защо във Фейсбук няма такава страница

Коментирай

  1. То е за защита от спам и ако го виждаш, нещо не е наред с браузъра ти

Категории